V detskom veku sa s rodičmi presťahovala do Zvolena, kde zmaturovala. Po maturite študovala na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave divadelnú dramaturgiu. Štúdium absolvovala v roku 1968. Jedným z jej kľúčových pedagógov bol prekladateľ a divadelný vedec J. Boor, ktorý ju ako anglista, germanista a romanista inšpiroval svojím rozhľadom vo svetovej dráme. V rokoch 1966 – 1968 počas vysokoškolského štúdia pracovala ako lektorka dramaturgie činohry Slovenského národného divadla, kde v tom čase rozvíjal program moderného divadla tandem dramaturgičiek M. Mayerová a E. Malinová. Počas štúdia S. Š. vycestovala so študentskými predstaveniami do Francúzska (Nancy, 1965 a 1957) a NSR (Západný Berlín, 1967) na medzinárodné festivaly, kde videla viaceré podnetné produkcie a získala priame kontakty so západnou kultúrou. Záujem o moderné francúzske divadlo zúročila vo svojej diplomovej práci o tvorbe štyroch francúzskych medzivojnových režisérov tzv. Kartelu štyroch (Le Cartel des Quatre: L. Jouvet, Ch, Dullin, G. Pitoëff, G. Baty), na ktorých tradíciu sa napojili avantgardné osobnosti réžie 2. polovice 20. storočia.
V rokoch 1968 – 1970 absolvovala postgraduálne štúdium germanistiky, romanistiky a slavistiky na Univerzite v Bazileji vo Švajčiarsku. Po návrate do Bratislavy sa najskôr zamestnala ako dokumentaristka v knižnici Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a pracovala aj ako korektorka knižného vydavateľstva Tatran. Roku 1971 sa na podnet prof. Boora úspešne uchádzala o miesto ašpirantky na Katedre divadelnej (a vtedy aj filmovej) vedy na Divadelnej fakulte VŠMU. Na tomto pracovisku pôsobila ako pedagogička dejín svetového divadla päťdesiat rokov až do roku 2021. V auguste 2021 nastúpila do dôchodku.
Zatiaľ čo počas štúdia sa orientovala skôr dramaturgicky, od svojho pracovného nástupu na VŠMU začala publikovať divadelné kritiky, štúdie a preklady. Pôsobila aj ako interná hodnotiteľka divadelných súborov a lektorka vydavateľstiev LITA a Tatran pre západnú dramatiku. Vo svojej kandidátskej práci, obhájenej v roku 1980 (CSc.) v Umenovednom ústave Slovenskej akadémie vied, osvetlila dejiny recepcie francúzskeho dramatika Molièra na Slovensku. Roku 1982 po rigoróznej skúške získala titul PhDr. a habilitovala sa na docentku. Roku 1997 bola menovaná univerzitnou profesorkou pre odbor divadelná veda.
Počas svojho pedagogického pôsobenia na VŠMU zastávala aj post prodekanky Divadelnej fakulty a prorektorky VŠMU (1992 – 1996) a dvanásť rokov viedla katedru divadelnej vedy (1998 – 2010). Roku 1991 pôsobila jeden semester ako hosťujúca pedagogička na Université-Paris-8, kde vyučovala analýzu divadelného predstavenia a úvod do dramaturgie. Roku 1992 prednášala ako hosť jeden semester na Divadelnej fakulte JAMU v Brne.
Vďaka svojej jazykovej pripravenosti (francúzština, nemčina, angličtina, taliančina, poľština a čiastočne ruština) kontinuálne sledovala zahraničné, najmä frankofónne divadlo aj teatrologickú literatúru. Cestovala za západnými divadelnými produkciami, najskôr najmä na medzinárodné festivaly do Poľska a Juhoslávie, v rokoch 1981 – 1982 absolvovala niekoľkomesačný študijný pobyt v Paríži, v roku 1985 v Miláne. Najmä od deväťdesiatych rokov pravidelne cestovala každý rok do Paríža a absolvovala množstvo študijných a akademických pobytov v desiatkach ďalších krajín. Inšpiratívne podnety z cudziny ďalej rozvíjala jednak ako autorka recenzií a štúdií, ako autorka monografií o západnom divadle, spoluautorka kapitol v monografiách, ako prekladateľka, spoluprekladateľka a editorka knižných divadelnovedných titulov, prekladateľka klasických aj súčasných francúzskych hier (Molière, P. de Marivaux, G. Feydeau, C. Confortes, R. Cousse, M. Bréal) a kritických textov. Preložila Artaudovu teoretickú prácu Divadlo a jeho dvojník (1993), preložila a vedecky redigovala prvé slovenské vydanie Divadelného slovníka od P. Pavisa (spolu s E. Flaškovou, 2004). Taktiež je autorkou doslovov v knižných vydaniach francúzskych hier v slovenčine a hesiel do Encyklopédie dramatických umení Slovenska (1989) a Encyklopaedia Beliana a desiatok textov do programových bulletinov divadelných inscenácií. Poznatky z cudzích kultúr usúvzťažňovala s tvorbou slovenského divadla, operatívne ich vnášala aj do výuky a odovzdávala ďalej svojim študentom. Iniciovala desiatky akademických výmen s divadelnými pedagógmi a školami v zahraničí, od roku 1984 aj v rámci medzinárodného festivalu Istropolitana, kde pôsobila v organizačnom tíme. Zorganizovala viacero medzinárodných konferencií v Bratislave, z ktorých príspevkov zostavila aj zborníky. Na VŠMU iniciovala viaceré kolektívne výskumné projekty (Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti, Tendencie divadla v XX. storočí). Zúčastnila sa na mnohých vedeckých projektoch v oblasti slovenského divadla, podieľala sa na koncepcii a tvorbe výročných reprezentatívnych publikácií VŠMU. Od roku 1993 pôsobí ako predsedníčka predstavenstva Asociácie Divadelná Nitra a spoluurčuje smerovanie tohto najväčšieho medzinárodného divadelného festivalu. Do viacerých výročných publikácii Divadelnej Nitry prispela S. Š. analytickými štúdiami o zahraničných hosťujúcich predstaveniach festivalu, ktoré ukotvila do širších kultúrnohistorických rámcov.
S. Š. už od osemdesiatych rokov udržiavala kontakt a zúčastňovala sa na podujatiach Medzinárodného divadelného inštitútu ITI. Roku 1993 bola na kongrese ITI v Mníchove zvolená za viceprezidentku Edukačnej komisie ITI, roku 1995 ju na kongrese v Caracase znovu zvolili do tejto funkcie a roku 2000 bola na kongrese ITI v Marseille zvolená za prezidentku Edukačnej komisie ITI (do 2004). Roku 2010 získala vo Francúzsku cenu za prínos do divadelnej pedagogiky Prix François Florent z rúk zakladateľa renomovanej divadelnej školy École Florent.
Ako hlavná pedagogička predmetu Dejiny svetového divadla pokračovala na VŠMU v koncepcii prof. J. Boora, ktorá zahŕňala najdôležitejšie kapitoly z veľkých európskych národných kultúr a divadlo a drámu USA v chronologickej postupnosti ich vývoja, pričom najmä od deväťdesiatych rokov po zrušení a opätovnom znovuzriadení Divadelnej fakulty na nových základoch podporovala pedagogické aj vedecké zapojenie mladších kolegýň a kolegov do tohto predmetu.
Vo svojej pedagogickej, kritickej a vedeckej činnosti sledovala vždy dvojitý terén – zahraničné aj slovenské divadlo, čo jej umožnilo vidieť komplexné súvislosti umeleckých pohybov v divadle 20. a 21. storočia a utvárať povedomie o kultúrnych kontextoch, a to vždy aj s vedomím dávnejších tradícií západného divadla. Jej široký záber a dôkladné historické a teoretické poznatky významne rozširujú horizonty poznania v slovenskej kultúre. Ako vyvrcholenie svojej kontinuálnej reflexie francúzskeho divadla a kultúry publikovala obsiahlu monografiu Divadlo prekračuje hranice (2019), v ktorej predstavila tvorbu troch svetovo uznávaných režisérov tzv. umeleckého divadla A. Mnouchkine, P. Chéreaua a R. Wilsona.
Divadelné kritiky publikovala najmä v denníku Pravda (1974 – 1984), dvojtýždenníku Film a divadlo (1974 – 1989), týždenníku Nové slovo (1984 – 1990), dvojtýždenníku Dialóg (1989 – 1990), týždenníku Kultúrny život (1991 – 1993), v Divadle v medzičase (1996 – 2006), od 2007 v časopise kød – konkrétne o divadle a od 2008 prispieva aj do internetového časopisu Monitoring slovenských divadiel. Od 1973 sporadicky publikuje štúdie aj v štvrťročníku SAV Slovenské divadlo. Tri desaťročia (od 1993) kontinuálne prispieva do pražského časopisu Svět a divadlo štúdiami a kritikami o zahraničnom, najmä o frankofónnom divadle.
Divadelno-kritickou činnosťou v oblasti slovenského divadla osvetlila S. Š. predovšetkým domácu recepciu západnej, najmä románskej dramatiky, reflektovala súvislosti performačných tendencií s trendmi a prúdeniami v západnom divadle. Pre knižný projekt dejín slovenského divadla predstavila syntetický pohľad na históriu slovenskej divadelnej kritiky. Svojou prekladateľskou aktivitou obohatila domácu divadelnú vedu o viacero kľúčových teoretických diel francúzskej literatúry. Získala viacero ocenení, ako napr. cenu Literárneho fondu za teatrologickú činnosť, ocenenie Slovenského centra ITI/IIT UNESCO za mnohoročnú prácu na poli medzinárodných kontaktov slovenského divadla (2012), Cenu Slovenského centra AICT za mimoriadny prínos v oblasti divadla (2019).
VŠMU : 25. výročie založenia Vysokej školy múzických umení. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : Pallas, 1974. 28 s.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Súčasné francúzske divadlo. Bratislava : VŠMU, 1985. 121 s.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Molière na Slovensku. Bratislava : Tatran, 1989. 306 s. ISBN 80-222-0018-2.
Zborník habilitačných prednášok pedagógov ČaBF. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 1994. 65 s. ISBN 80-85182-35-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Súčasné francúzske divadlo. In VANTUCH, Anton – POVCHANIČ, Štefan – KENÍŽOVÁ-BEDNÁROVÁ, Katarína. Dejiny francúzskej literatúry. Bratislava : CAUSA editio, 1995, s. 386 – 434. ISBN 80-85533-14-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Le Réflet de la présence dans le miroire du temps. In Théâtre slovaque. Zostavil Miloš Mistrík. Bratislava : Centre national du théâtre, 1996, s. 27 – 36. ISBN 80-85455-21-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Príspevok Petra Karvaša k teórii komického. In Osobnosť a dielo Petra Karvaša. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela a Mesto Banská Bystrica, 1996, s. 101 – 104. ISBN 80-88825-49-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Vladimír Strnisko – klasik modernej réžie. In Otvorené divadlo v uzavretej spoločnosti. Bratislava : Tália-press, 1996, s. 23 – 54. ISBN 80-85718-30-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Strehler : divadlo v znamení réžie. Bratislava : Stimul, 1997. 117 s. ISBN 80-8597-56-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Ionescove súboje so zlom alebo Ionescov súboj so smrťou. In IONESCO, Eugène. Nosorožec. Banská Bystrica : Drewo a srd, 1998, s. 145 – 151. ISBN 80-967760-6-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Robert Wilson – divadlo ako priestor pre čas rozšíreného vedomia. In Symbolizmus v kontextoch a súvislostiach. Bratislava : Ústav svetovej literatúry SAV, 1999, s. 276 – 281. ISBN 80-88815-11-8.
Stretnutie kultúr a divadlo = Encounters of Cultures in Theatre. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 2000. 130 s. ISBN 80-85182-68-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Bernard-Marie Koltès alebo hlas samoty a túžby v multikultúrnom svete. In KOLTÉS, Bernard-Marie. Boj černocha so psami. Banská Bystrica : Drewo a srd, 2002, s. 107 – 115. ISBN 80-88965-40-3.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Život je zmena. In SARTRE, Jean-Paul. S vylúčením verejnosti. Bratislava : Drewo a srd, 2003. ISBN 80-88965-72-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Artaudov projekt divadla a jeho realizácie. In Prednášky o divadle I. Bratislava : Divadelný ústav a VŠMU, 2004, s. 9 – 25. ISBN 80-88987-53-9.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Obraz kapitalistického Západu alebo Americká dramatika na slovenských scénach. In Poetika a politika : umenie a päťdesiate roky. Bratislava : Slovak Academic Press, 2004, s. 109 – 128. ISBN 80-88746-14-0.
Klišé Európa : o klišé v živote a na javisku = Cliché Europe : about chliché in life and on the stage. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : VŠMU, 2005. 101 s. ISBN 80-85182-90-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Čechov alebo „dom“ v kríze : o dvoch západoeurópskych inscenáciách Višňového sadu. In Čechov medzi nami. Bratislava : Univerzita Komenského, 2005, s. 127 – 137. ISBN 80-223-2105-2.
Antológia súčasnej francúzskej drámy a jej analýz. Zostavila Soňa Šimková. Bratislava : Divadelný ústav a Divadelná fakulta VŠMU, 2007. 269 s. ISBN 978-80-88987-87-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Paul Claudel – kôš plný prekvapení. In CLAUDEL, Paul. Hry. Bratislava : Divadelný ústav, 2007, s. 535 – 550. ISBN 978-80-88987-82-2.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadelná Nitra v pohybe vĺn alebo Kapitánka, kam s tou loďou? In Festival 15+1 : medzinárodný festival divadelná Nitra 1992 – 2007. Nitra : Asociácia Divadelná Nitra, 2008, s. 7 – 17. ISBN 978-80-970012-3-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Magda Husáková-Lokvencová : modely divadla v zrkadle západnej dramatiky. In LINDOVSKÁ, Nadežda a kol. Magda Husáková-Lokvencová. Bratislava : Divadelný ústav a VŠMU, 2008, s. 113 – 130. ISBN 978-80-88987-79-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Miznutie a návrat dialógu. In Umění dialogu = The Art of Dialogue. Praha : DAMU, 2009, s. 33 – 42. ISBN 978-80-7331-163-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Voda a divadlo : (medzi reprezentáciou a performanciou).
In Tendence v současném myšlení o divadle. Brno : JAMU, 2010, s. 89 – 94. ISBN 978-80-86928-82-1.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Pavisov model textu v kontexte francúzskej teatrológie / Soňa Šimková. In Bulletin k 1. časti projektu Teoretici v praxi. Bratislava : VŠMU, 2012, s. 54 – 71. ISBN 978-80-89439-32-4.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Písať o herečke či písať o herectve – to je otázka. In ROTHENBÜHLER-KORCOVÁ, Maya. Emília V a tí druhí. Bratislava : Ikar, 2012, s. 113 – 117. ISBN 978-80-551-3034-7.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Réžia teoreticky (v knižných publikáciách). In Proces rozvoja divadelnej réžie po roku 1989. Bratislava : Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV, 2012, s. 11 – 27. ISBN 978-80-967283-9-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Trans-generačné premeny v teórii a kritike, hľadanie súvislostí a tendencií. In Generačné premeny a podoby slovenského divadla (od 80. rokov 20. storočia po dnešok). Bratislava : Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV, 2012, s. 32 – 45. ISBN 978-80-971155-0-0.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Ariane Mnouchkine: Poslední kočovníci. Odyssey. – Robert Wilson: Einstein on the Beach, opera s tajomstvom. – Romeo Castelluci – divadlo obrazu a zvuku. In 3 x s : zborník prednášok o inscenáciách 21. storočia. Bátovce : Divadlo Pôtoň, 2015, s. 65 – 100. ISBN 978-80-972159-8-9.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Tendencie súčasného (západného) divadla : učebné texty pre poslucháčov Divadelnej fakulty VŠMU. Bratislava : VŠMU, 2015. 106 s. ISBN 978-80-89439-80-5.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Stretneme sa v Nitre? = Will We Meet in Nitra? In ... Túžba živá po kráse = Desire Alive for Beauty... Bratislava : Divadelný ústav; [Nitra] : Asociácia Divadelná Nitra, 2016, s. 41 – 67, 71 – 105. ISBN 978-80-8190-008-2.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo prekračuje hranice : Chéreau – Mnouchkine – Wilson. Bratislava : Divadelný ústav, 2017. 373 s. ISBN 978-80-8190-042-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo v kritike, kritika v divadle. In ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla I : (do roku 1948). Bratislava : Divadelný ústav, 2018, s. 591 – 639. ISBN 978-80-8190-039-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Shakespeare is changing Codes. Ariane Mnouchkine. In Shakespeare in Between. Bratislava : VŠMU, 2018, s. 98 – 112. ISBN 978-80-8195-014-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Dekáda nových iniciatív. In Vysoká škola múzických umení v Bratislave 2009 – 2019. Bratislava : VŠMU, 2019, s. 87 – 96. ISBN 978-80-8195-043-8.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Shakespeare mení kódy : Ariane Mnouchkine. In Shakespeare medzi Veľkým treskom a South Parkom. Bratislava : Európa, 2019, s. 84 – 96. ISBN 978-80-89666-70-6.
ŠIMKOVÁ, Soňa. Divadlo v kritike, kritika v divadle. In ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla II : (1948 – 2000). Bratislava : Divadelný ústav, 2020, s. 987 – 1082. ISBN 978-80-8190-066-2.
Divadelná veda ako cesta : ad honorem prof. PhDr. Soňa Šimková, CSc. Zostavila Jana Wild. Bratislava : VŠMU, 2021. 200 s. Obsahuje príspevky 86 autorov a podrobnú bibliografiu Soni Šimkovej. ISBN 978-80-8195-075-9.
Publikované v roku 2023.
Divadelný ústav, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
www.theatre.sk
© 2020 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené.
Divadelný ústav je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky