Už v rodine našiel mimoriadne žičlivé kultúrne zázemie. Starý otec Pavol Blaho bol politik, publicista a organizátor kultúrneho života, strýko Janko Blaho prvým profesionálnym spevákom v Slovenskom národnom divadle v Bratislave. Jeho mladším bratom bol zasa hudobný kritik a publicista Vladimír Blaho.
Pôvodne chcel študovať slovenský jazyk a históriu, no pre tzv. buržoázny pôvod to nebolo uskutočniteľné, a preto aj musel najprv odísť na rok pracovať do Západoslovenských kameňolomov v Častej. Následne začal študovať hudobnú vedu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave (1960 – 1961). Svoje vysokoškolské štúdiá však nakoniec v roku 1968 ukončil absolvovaním divadelnej vedy na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a diplomovou prácou o zakladateľovi modernej slovenskej divadelnej réžie F. Hoffmannovi, ktorá jeho osobnosť aspoň čiastočne rehabilitovala pred marxistickou divadelnou historiografiou. To už krátko pôsobil ako šéfdramaturg bratislavskej Tatra revue (1965 – 1966), hneď nato si našiel zamestnanie vo Vysielaní pre deti a mládež Československej televízie v Bratislave (1966 – 1967). Neukončené muzikologické vzdelanie mu nahrádzali bohaté osobné skúsenosti, vďaka teatrologickému vzdelaniu mal zasa blízko k hudobnému divadlu a intenzívnejšiemu vnímaniu divadelnej zložky operných inscenácií.
Od roku 1967 potom až do odchodu na dôchodok v roku 2002 pôsobil v bratislavskom Divadelnom ústave (Ústave umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie, Národnom divadelnom centre). Patrí k zakladateľom systematickej divadelnej dokumentácie a súčasného Archívu Divadelného ústavu. Bol jeho prvým ponovembrovým riaditeľom (1991 – 1994).
V období rokov 1971 – 1974 bol lektorom opery Slovenského národného divadla v Bratislave, v ďalšom období, 1988 – 1990, tam pôsobil už ako šéfdramaturg opery. S divadlom neskôr spolupracoval externe až do svojej smrti ako autor a moderátor predpremiérových matiné a hudobno-slovného komorného cyklu Kontinuity. V oboch prípadoch mohol uplatňovať svoj veľký rozprávačský talent. Rovnako stál aj za opernými podvečermi v Slovenskej národnej galérii. Krátko pôsobil i ako dramaturg Komornej opery (1998 – 1999). Zapĺňal biele miesta slovenskej opery s dôrazom na predverdiovské belcanto a málo známe diela talianskeho verizmu.
Roky 1978 – 1980 patria jeho stredoslovenskému angažmánu, ktorý mal pôvodne trvať len niekoľko mesiacov. Ako riaditeľ viedol Divadlo Jozefa Gregora Tajovského v Banskej Bystrici. Bol zakladateľom a nakoniec aj celých tridsaťpäť rokov umeleckým riaditeľom opernej časti Zámockých hier zvolenských (1979 – 2014). Existencia tohto letného operného festivalu patrila k veciam, ktoré si vo svojom profesionálnom živote cenil najviac. Aj vďaka nemu mohol slovenský operný divák vidieť naživo zahraničných sólistov zvučných mien či spoznať na Slovensku dovtedy neuvedené diela z tvorby mladého Verdiho.
Ako pedagóg svoje skúsenosti odovzdával študentom VŠMU a Konzervatória v Bratislave.
Od roku 1965 pravidelne prispieval do odborných periodík (Hudobný život, Film a divadlo, Slovenské divadlo, Slovenská hudba), ale rovnako i do dennej tlače (Pravda, Smena, Národná obroda) či iných časopisov (Nové slovo, Literárny týždenník, Kultúrny život). Rozhodujúcim spôsobom formoval slovenskú opernú kritiku, publicistiku a historiografiu. Vynikal výnimočnou znalosťou historických, spoločenských, kultúrnych a umeleckých súvislostí. Vo svojej kritickej, recenzentskej a publicistickej práci sa zameriaval na slovenské operné dianie, v rámci ktorého analyzoval teoretické aj praktické problémy jeho fungovania, tvorby a interpretácie. Okrem operných kritík a hodnotení celých operných sezón písal aj profily a medailóny operných interpretov či príspevky z dejín SND v Bratislave. Množstvom článkov o osobnostiach domácej i svetovej opery preukazoval nielen vlastnú erudíciu a veľký rozhľad, ale takto vytváral skutočnú kroniku osudov ľudí spätých s fenoménom opery. Zdôrazňoval potrebu reflexie medzinárodných operných kontextov a upozorňoval na riziká domácej izolácie. Odmietal teórie o slovenskej vokálnej škole, ktorú považoval za mýtus, a presadzoval spievanie v originálnych jazykoch partitúr. Bol zástancom názoru, že každý teatrológ by mal rozumieť popri činohre aj opere ako spojeniu divadla a hudby.
V časopise Hudobný život vytvoril rozsiahly cyklus Z histórie opery (1999 – 2001), v ktorom nielen odbornej verejnosti prístupným publicistickým štýlom podal dejiny opery a operných osobností vo svetovom aj slovenskom kontexte. Navyše bol i tvorcom desiatok programových bulletinov z tejto oblasti hudobného divadla. Je autorom hesiel do Encyklopédie dramatických umení Slovenska 1 a 2 (1989, 1990) a rovnako i kapitoly Hudobné divadlo v rokoch 1928 – 1945 v prvom zväzku Dejín slovenského divadla (2018). Spolupracoval s verejnoprávnou televíziou v Bratislave, no pre širokú verejnosť sa stal známym predovšetkým ako autor a moderátor stoviek operných relácií v rozhlase.
V rámci Slovenska bol považovaný za najlepšieho znalca domácej i európskej (predovšetkým talianskej) opernej histórie. Nazývali ho aj slovenský Marcel Prawy podľa rešpektovaného rakúskeho znalca opery. V roku 2017 dostal talianske štátne vyznamenanie Rad talianskej hviezdy (Stella Italia), doma sa stal historicky prvým držiteľom Ceny SC AICT (2015), získal i Cenu ministerky kultúry (2018).
VRBKA, Stanislav – BLAHO, Jaroslav. 50 rokov SND : 1920 – 1970. Bratislava : Ministerstvo školstva a kultúry, 1970. 10 s.
BLAHO, Jaroslav: Minulosť, súčasnosť a perspektívy košickej opery : bilancia 1966 – 1971. In Slovenské divadlo, 1972, roč. 20, č. 1, s. 23 – 40.
BLAHO, Jaroslav. Prameň inšpirácie : hudobnodramatické majstrovstvo Margity Česányiovej. In Slovenské divadlo, 1973, roč. 21, č. 3, s. 415 – 436.
BLAHO, Jaroslav. História a inšpirujúca prítomnosť : (k dramaturgii opery SND 1920 – 1938). In Slovenské divadlo, 1980, roč. 28, č. 2, s. 244 – 253.
BLAHO, Jaroslav. Míľniky : (30. výročie premiéry opery Krútňava od E. Suchoňa). In Film a divadlo, 1981, roč. 25, č. 6, s. 22 – 23.
LAJCHA, Ladislav a kol. Slovenské národné divadlo dnes. Bratislava : Tatran, 1990. 160 s. ISBN 80-222-0183-9.
MAŤAŠÍK, A. – BLAHO, J. – ŠVECOVÁ, M. Slovak Theatre. Bratislava : SND, 1992. 80 s. ISBN 80-85455-05-6.
BLAHO, Jaroslav. Nerozpletené uzly. In Teatro, 1996, roč. 2, č. 5, s. 14 – 15.
BLAHO, Jaroslav – LAJCHA, Ladislav. Slovenské národné divadlo – 75. Bratislava : Fo art, 1996. 157 s. ISBN 80-967299-0-X.
BLAHO, Jaroslav. Z opernej histórie [I]. Pred bránami opernej metropoly, In Hudobný život, 1999, roč. 31, č. 4, s. 32 – 33.
BLAHO, Jaroslav. Z opernej histórie [II]. Viedenské primadony v SND, In Hudobný život, 1999, roč. 31, č. 5, s. 32 – 33.
BLAHO, Jaroslav. Namiesto doslovu. In RISHOI, Niel. Edita Gruberová : portrét. Bratislava : Slovart, 2005, s. 241 – 249. ISBN 80-8085-041-0.
BLAHO, Jaroslav. Legenda bez legiend : Peter Dvorský a jeho doba. Bratislava : Kalligram, 2011. 163 s. ISBN 978-80-8101-498-7.
ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla I. Bratislava : Divadelný ústav, 2018, 731 s. ISBN 978-80-8190-039-6.
Ars musica [rozhlasová relácia]. Moderuje Peter FERENČÍK, hostia Michaela MOJŽIŠOVÁ a Slavomír JAKUBEK. In Rádio Devín [online archív relácie], 16. 4. 2019 [cit. 2020-11-17]. Dostupné na: https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1247/1113011
DRAHOŠOVÁ, Viera – BLAHO, Jaroslav. Náš rozhovor s divadelným historikom a operným dramaturgom PhDr. Jaroslavom Blahom. In Záhorie, 2017, roč. 26, č. 2, s. 18 – 24.
Ľudia, fakty, udalosti [rozhlasová relácia]. Moderuje Peter TURČÍK, hosť Jaroslav BLAHO. In Rádio Devín [online archív relácie], 23. 12. 2015 [cit. 2020-11-20]. Dostupné na internete: https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1314/352458
MOJŽIŠOVÁ, Michaela – BLAHO, Jaroslav. Opera ako životná vášeň : rozhovor s Jaroslavom Blahom. In Hudobný život, 2012, roč. 44, č. 7 – 8, s. 23 – 25.
MOJŽIŠOVÁ, Michaela – BLAHO, Jaroslav. Ubúda špičiek a pribúda kvalitného priemeru. In kød – konkrétne o divadle, 2009, roč. 3, č. 6, s. 2 – 7.
Redakcia. Zomrel teatrológ, divadelný kritik a historik Jaroslav Blaho. In Opera Slovakia [online], 15. 4. 2019 [cit. 2020-11-17]. Dostupné na: https://operaslovakia.sk/zomrel-teatrolog-divadelny-kritik-a-historik-jaroslav-blaho/
Túto hudbu mám rád [rozhlasová relácia]. Moderátor Vlado FRANC, hosť Jaroslav BLAHO. In Rádio Regina [online archív relácie], 5. 5. 2019. [cit. 2020-11-20]. Dostupné na: https://www.rtvs.sk/radio/archiv/1169/1123388
UNGER, Pavel. Charizmatický 75-ročný mladík – Jaroslav Blaho. In Opera Slovakia [online], 5. 5. 2017 [cit. 2020-11-17]. Dostupné na: https://operaslovakia.sk/charizmaticky-75-rocny-mladik-jaroslav-blaho/
UNGER, Pavel. Zmĺkol hlas, vyschlo pero, zamrzla klávesnica : za Jaroslavom Blahom smúti divadelné Slovensko. In Opera Slovakia [online], 15. 4. 2019 [cit. 2020-11-17]. Dostupné na: https://operaslovakia.sk/zmlkol-hlas-vyschlo-pero-zamrzla-klavesnica-za-jaroslavom-blahom-smuti-divadelne-slovensko/
UNGER, Pavel – BLAHO, Jaroslav. Miesto pre Jaroslava Blaha, operného kritika a historika. In Hudobný život, 2002, roč. 34, č. 5, s. 8.
Publikované v roku 2023.
Divadelný ústav, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
www.theatre.sk
© 2020 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené.
Divadelný ústav je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky