JURÍK, Marián
* 5. 4. 1933 Trnava – † 9. 2. 1999 Bratislava
hudobný vedec, kritik, publicista, redaktor, dramaturg

Univerzitné štúdiá absolvoval na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave v roku 1957. V  roku 1982 obhájil aj rigoróznu prácu z pedagogiky (PaedDr.). Jeho prvým zamestnaním hneď po škole bolo miesto hudobného redaktora v Československom rozhlase v Bratislave, kde zotrval až do roku 1964, keď sa stal na viac než štyri roky redaktorom denníka Smena. V profesionálnej kariére pokračoval ako riaditeľ Slovkoncertu (1968 – 1970), resp. pracovník Československej televízie a Slovartu (1970 – 1972). Bol zakladajúcim redaktorom revue Hudobný život a jeho prvým šéfredaktorom (1969 – 1972). Po čase redakciu tohto časopisu viedol opäť (1988 – 1998). Medzitým bol v rokoch 1972 až 1983 šéfredaktorom jediného slovenského hudobného, distribučného a licenčného vydavateľstva OPUS v Bratislave. Nasledujúce obdobie patrí k vrcholom jeho tvorivého profesionálneho života, keď v rokoch 1983 až 1988 pôsobil ako umelecký šéf opery Slovenského národného divadla v Bratislave. Medzi jeho priority patrilo vytváranie dramaturgických plánov s výhľadom na nasledujúcich päť sezón a s uvádzaním svetového a moderného repertoáru. Dôraz kládol aj na kvalitnú úroveň repríz operných predstavení, čo chcel docieliť pomocou viacnásobného obsadzovania jednotlivých rol. Navyše sa snažil sústavne dopĺňať súbor mladými umeleckými akvizíciami a poskytovať priestor i štipendistom hudobného fondu. Kritika od začiatku oceňovala navýšenie počtu premiér, uvádzanie aj domácich operných titulov a celkovú invenčnosť pri uplatňovaní nových inscenačných postupov pri klasických slovenských i svetových operných dielach. Rozmach zaznamenala aj zájazdová činnosť opery po európskych operných scénach. Okrem toho bol stálym externým spolupracovníkom hudobného vysielania Slovenského rozhlasu, pedagógom na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a členom porôt medzinárodných súťaží.

V období od ukončenia vysokoškolských štúdií až do smrti vyvíjal bohatú publicistickú činnosť okrem Hudobného života aj v rozličných denníkoch a odborných časopisoch, napr. Slovenská hudba, Slovenské divadlo, Film a divadlo, Hudební rozhledy, Ľudová tvorivosť, Pravda, Práca, Smena, Ľud, Večerník atď. Venoval sa aktuálnym problémom slovenského (ale príležitostne aj českého) hudobného života, hodnotil súdobú hudobnú tvorbu a jej interpretáciu so špeciálnym záberom na opernú tvorbu. Okrem operných a operetných recenzií je autorom niekoľkých stoviek článkov o osobnostiach hudobného života, tak k ich jubileám, ako i úmrtiam, textov z domácich aj zahraničných hudobných festivalov, recenzií hudobných nahrávok a i.

V článku Aktuálne problémy hudobnej kritiky a publicistiky (Hudobný život, 1993) uvažuje nad tým, prečo sa kritika a publicistika dostali na najnižší stupeň spoločenského a hodnotového rebríčka. Hovorí o dvoch príčinách, a to o vedomom odsúvaní kritiky z nadradenosti tvorivej, interpretačnej a hudobno-vednej profesie na okrajovú činnosť, pretože o skutočnú kritiku nikto nemal záujem. Druhou príčinou je pasivita, nedostatočná aktivita a húževnatosť samotnej hudobnej kritiky a jej vlastné chyby z rokov totalitného režimu a jeho schematizmu. Autor vyzýval k odvahe prevziať morálnu zodpovednosť za hodnotenie tvorby, interpretačného umenia, hudobnej vedy, pedagogiky a vôbec všetkého hudobno-umeleckého diania. Hudobnú kritiku vyhlasuje za zrkadlo doby, odraz udalostí, tlmočníka, hodnotiteľa a sprostredkovateľa hodnôt. Žiada prinavrátiť jej rovnocenné postavenie – partnerstvo s tvorivými a vednými disciplínami, pretože aj kritika a publicistika je zvrchovane nezávislá, tvorivá a slobodná činnosť. Je výsledkom vzdelanosti a osobnej tvorivosti jedinca, ktorý sa podujíma na úlohu svedka dejinného procesu. Akcentuje kvalitu kritickej a publicistickej činnosti v rámci skutočnej slobody prejavu a koniec časov posluhovania a servilnosti.

Bol vedúcim autorského kolektívu a zároveň spoluautorom Malej encyklopédie hudby (1969). Okrem toho bol i spoluautorom Malej encyklopédie filmu (1974). Predstavil sa aj ako autor monografií o slávnych interpretoch hudby, ako napr. o M. Callasovej, E. Gilelsovi, S. Richterovi, D. Oistrachovi. V roku 1995 dostal od Hudobného fondu Cenu Jozefa Kresánka za celoživotnú kritickú a redaktorskú aktivitu.

Výberová bibliografia autora:

JURÍK, Marián. Opera v Banskej Bystrici začala svoju činnosť. In Slovenská hudba, 1960, roč. 4, č. 4, s. 205 – 206.

JURÍK, Marián. Koncertný spev – aký má byť. In Slovenská hudba, 1961, roč. 5, č. 1, s. 47 – 48.

TVRDOŇ, Jozef – JURÍK, Marián. Hudba SSSR a ľudovodemokratických štátov. Bratislava : SPN, 1961. 173 s.

VAJDA, Igor a kol. Kritici o dramaturgii. In Slovenská hudba, 1965, roč. 9, č. 1, s. 13 – 20.

ZAVARSKÝ, Ernest a kol. 20 rokov slovenskej hudobnej tvorby v diskusii III. In Slovenská hudba, 1965, roč. 9, č. 7, s. 303 – 309.

BROŽOVSKÁ, Jarmila a kol. Kritici o kritike II. In Slovenská hudba, 1966, roč. 10, č. 2, s. 66 – 72.

JURÍK, Marián. Hudobný(á) kritik(a) v novinách. In Slovenská hudba, 1968, roč. 12, č. 3, s. 101 – 102.

JURÍK, Marián a kol. Malá encyklopédia hudby. Bratislava : Obzor, 1969. 642 s.

BLECH, Richard a kol. Malá encyklopédia filmu. Bratislava : Obzor, 1974. 802 s.

JURÍK, Marián. Emil Gilels. Praha : Supraphon, 1974. 59 s.

JURÍK, Marián. Svjatoslav Richter. Praha : Supraphon, 1974. 62 s.

JURÍK, Marián. Maria Callas. Praha : Supraphon, 1975. 73 s.

JURÍK, Marián. David Ostraich. Praha : Supraphon, 1977. 66 s.

JURÍK, Marián. Zápas o ideovú a umeleckú kvalitu : 10 rokov vydavateľskej činnosti Opusu. In Hudobný život, 1981, roč. 13, č. 2, s. 8.

Kapitoly zo slovensko-sovietskych hudobných vzťahov. Zostavili Lev Solomonovič Ginzburg a Marián Jurík. Bratislava : Opus, 1985. 213 s.

JURÍK, Marián. Marginálie o slovenskej vokálnej škole. In Slovenské divadlo, 1989, roč. 37, č. 1, s. 12 – 15.

JURÍK, Marián. Quo vadis, s(S)lovenská hudba. In Hudobný život, 1993, roč. 25, č. 5, s. 1.

JURÍK, Marián. Aktuálne problémy hudobnej kritiky a publicistiky. In Hudobný život, 1993, roč. 25, č. 13 – 14, s. 1 a 3.

JURÍK, Marián. Renesancia OPUS-u... In Hudobný život, 1995, roč. 27, č. 14 – 15, s. 2.

JURÍK, Marián a kol. Slovakia and its musical culture [brožúra]. Bratislava : Slovkoncert, 1996. 33 s.

JURÍK, Marián. Hudobný terminologický slovník. Košice : Nadácia Hemerkovcov a Hudobniny Amadeo, 1997. 195 s. ISBN 80-901169-8-1.

JURÍK, Marián. Potrebujeme hudbu ako umenie? In Hudobný život, 1997, roč. 29, č. 6, s. 1 – 2.

JURÍK, Marián. Štefan Hoza ako literát. In Štefan Hoza. Zostavil Oleg Dlouhý. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1997, s. 47 – 54. ISBN 80-85455-44-7.

Eugen Suchoň v kontexte európskej hudby 20. storočia : zborník príspevkov z muzikologickej konferencie. Ed. Marián Jurík, Ľubomír Chalupka. Bratislava : Národné hudobné centrum a Slovenská muzikologická asociácia pri SHÚ, 1998. 126 s. ISBN 80-967482-1-1.

JURÍK, Marián. Krútňava naozaj národná. In SLÁDEČEK, Ján. Divadelník Karol L. Zachar II. : v zrkadle kritiky. Bratislava : Národné literárne centrum, 1998, s. 130 – 131. ISBN 80-85455-49-8.

JURÍK, Marián. Meditácia o hudbe a pravde. In Hudobný život, 1998, roč. 30, č. 23 – 24, s. 13 – 15.

Sto slovenských skladateľov. Editori Marián Jurík, Peter Zagar. Bratislava : Národné hudobné centrum, 1998. 300 s. ISBN 80-967799-6-6.

Výberová literatúra o autorovi:

BAGIN, Pavol. Jubileum bez fanfár : Mariánovi Juríkovi k šesťdesiatpäťke. In Hudobný život, 1998, roč. 30, č. 7, s. 2.

BLAHO, Jaroslav. Odkrývač obzorov. In Hudobný život, 2003, roč. 35, č. 4, s. 4.

DOHNALOVÁ, Lýdia. K sedemdesiatke Mariána Juríka. In Hudobný život, 2003, roč. 35, č. 4, s. 4.

Dr. Marián Jurík (1933 – 1999). In Hudobný život, 1999, roč. 31, č. 1 – 2, s. 2.

FÖLDEŠOVÁ, Marta. Opusovská spomienka. In Hudobný život, 2003, roč. 35, č. 4, s. 5.

JURÍK, Marián – FELLEGI, Tibor. Opera žije : hovoríme so šéfom Opery SND Mariánom Juríkom. In Smena na nedeľu, 1984, roč. 19, č. 8, s. 8.

JURÍK, Marián – G. M. [Gabriel Rapoš]. Dávame priestor umeleckým hodnotám : hovorí umelecký šéf Opery SND dr. Marián Jurík. In Večerník, 4. 9. 1987, roč. 32, č. 174, s. 6 – 7.

JURÍK, Marián – GROŠ, M. [Gabriel Rapoš]. Opera musí byť živým prejavom : hovorí nový šéf Opery Slovenského národného divadla Marián Jurík. In Večerník, 24. 8. 1983, roč. 28, č. 166, s. 5.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content