KRČMÉRY, August Horislav
* 1. 11. 1822 Horná Mičiná, okres Banská Bystrica – † 9. 3. 1891 Badín, okres Banská Bystrica
štúrovec, národný buditeľ, evanjelický farár, hudobný skladateľ, folklorista, publicista, divadelný kritik
Pseudonymy/šifry: A. H. K., A. Pohronský, August Pohronský, Aug. H. Krčméry-Pohronský

Pochádzal z národne uvedomelej rodiny evanjelického farára. Gymnaziálne štúdiá absolvoval v rokoch 1831 až 1836 v Banskej Bystrici a v mestečku Gemer. Vo vzdelávaní pokračoval na lýceu v Banskej Štiavnici, z ktorého v roku 1838 prestúpil na lýceum v Bratislave. Teológiu vyštudoval v nemeckom Wittenbergu v roku 1844.

Spočiatku pracoval ako vychovávateľ, jeho prvým kňazským miestom sa stal Tisovec (1844 – 1847). Kaplánom bol aj vo Vrbici, kde vypomáhal farárovi M. M. Hodžovi (1848 – 1849). V roku 1849 bol väznený za panslavizmus v Debrecíne. Neskôr sa stal farárom v Liptovskom Sv. Mikuláši (1850 – 1855), kde spolu s M. M. Hodžom založil spolok Vetín, v ktorom sa pravidelne diskutovalo o národných dejinách a aktuálnych spoločenských otázkach. Patril medzi organizátorov miestneho školského detského divadla. V tomto období sa podieľal na ochotníckom naštudovaní 16 divadelných hier autorov ako A. Kotzebue, J. D. Makovický, J. Matúška, Š. Oravský atď. Z Liptova sa presťahoval ako farár do Hronseku (1855 – 1874) a nakoniec svoju kňazskú službu vykonával v Badíne až do svojej smrti (1874 – 1891).

Výchovné a náboženské články, národopisné príspevky a správy o kultúrnom živote uverejňoval v časopisoch Slovenské pohľady, Sokol, Slovenský pozorník, Slovenské noviny, Pešťbudínske vedomosti, Obzor a inde. Z teatrologického pohľadu sú významné jeho príspevky o ochotníckom divadelnom živote v Nemeckej (v súčasnosti už Partizánskej) Ľupči, Brezne a v Liptovskom Sv. Mikuláši, ktoré z neho robia jedného zo zakladateľov slovenskej divadelnej kritiky. Výnimočný bol už v tom, že nepatril k domácim recenzentom, ale ako jeden z prvých za inscenáciami cestoval.

Historickým sa stal jeho príspevok Slovenské zábavy v Nemeckej ĽupčiOrla tatranského, literárnej prílohy Štúrových Slovenských národných novín, z roku 1847, v ktorom opísal činnosť ochotníckych divadelníkov v Nemeckej Ľupči. Ide o jedno z prvých zaznamenaní podoby ochotníckeho divadla na Slovensku a zároveň i o prvé zovšeobecnenie herecko-interpretačnej problematiky divadelnej inscenácie. V tomto texte v oblasti herectva nezdôrazňoval len nevyhnutnosť správneho obsadenia rolí, ale aj to, že predpokladom dobrého pochopenia postavy a jej úlohy v inscenácii je to, že ochotníci musia cítiť, čo hovoria. Za podstatný pokladal i adekvátny výber hry, ktorá by nepresahovala, ale ani nepodliezala potenciál hereckého súboru. Kritizoval ľahkovážnosť výberu titulu i ľahostajnosť pri jeho divadelnej realizácii. Vyzýval k pokore, priznávaniu si vlastných chýb a nedostatkov, ktoré má viesť k zdokonaľovaniu sa, aby odporcovia slovenského národa videli, že Slováci a slovenčina sú stvorení aj k vyšším veciam. Za cieľ divadelného predstavenia považoval: „Nie len zabaviť, ale aj poučiť; cnosti a chyby ľudské k obyčajom tamojším, kde sa hrá predvádza, primerane ukázať; žartovať, chváliť, kárať, k mravnosti viesť a od nemravnosti odvádzať atď., to je hlavný cieľ divadla, a tak zabávajúci, ale zároveň aj poučujúci, aby sa poslucháči nielen rozveselili a zasmiali, ale aj za nos chytili.“1 Jeho recenzie sú zvlášť cenné pre to, že ochotnícke divadlo vnímal v širších súvislostiach – aj cez reakcie obecenstva, prínos pre spoločnosť a vôbec národný život, inscenáciu posudzoval aj v kontexte repertoáru toho-ktorého ochotníckeho súboru.

Bol najsústavnejším a najvyspelejším divadelným kritikom v štyridsiatych rokoch 19. storočia. Úrovňou svojich kritík ďaleko presiahol dobový štandard, písal vecným a objektívnym štýlom a odmietal utilitaristickú nekritickosť kultúrnej publicistiky v mene národnej ideológie, pričom bol povznesený aj nad lokálpatriotské ohľady. Po nástupe bachovského absolutizmu (1849 – 1860) prestal s divadelno-kritickou činnosťou a ani v neskoršom matičnom období (1863 – 1875) sa už k nej nevrátil s pôvodnou pravidelnosťou a systematickosťou. V roku 1870 ešte ako prvý vystúpil s návrhom založenia slovenského kočovného divadla.

Okrem toho je autorom divadelnej hry Hrabe Krišpín Nemanický, ktorá ostala v rukopise. Napísanie jej 44 strán sa odhaduje do obdobia po roku 1844. V spolupráci s J. Kadavým vydal kalendár Živena (1853). Z maďarčiny preložil knihu A. Saphira Kristus a Písmo (1879).

Samostatnú kapitolu jeho života tvorí trvalý záujem o svet hudby. V rokoch 1862 – 1863 zredigoval osem čísel hudobnej prílohy časopisu Sokol pod názvom Hlahol, kde sa uverejňovali nápevy slovenských piesní. Sám bol veľkým znalcom slovenskej ľudovej piesne a aktívne sa zasadzoval o jej zbieranie medzi ľudom a následné upravovanie (o. i. aj v Pešťbudínskych vedomostiach z roku 1862). Písal úvahy a recenzie o problematike ľudovej piesne, z nich najvýznamnejšie je Slovo o vydávaní národných nápevov a skladieb slovenských (in Sokol, č. 7/1862). Ako hudobný skladateľ zhudobnil viacero poetických textov od básnikov z obdobia slovenského národného obrodenia. Jeho piesne mali veľký význam a ohlas v národno-emancipačnom úsilí Slovákov. Najznámejšou z nich sa stala Hojže, Bože podľa básne A. Sládkoviča Pieseň. Skladateľ J. L. Bella ju neskôr upravil pre mužský zbor. Spolu s bratom Eugenom zostavil a vydal Slovenský spoločenský spevník (1871), pričom už rok predtým prispel 17 ľudovými piesňami do Zborníka slovenských národných piesní (1870). Do ďalšej zbierky Slovenské spevy (1880 – 1881) prispel dohromady 53 piesňami.

 

  1. POHRONSKÝ, August. Slovenské zábavy v Nemeckej Ľupči. In Orol tatranský, 1847, roč. 2, č. 54, s. 7 – 8.

Výberová bibliografia autora:

POHRONSKÝ, August. Slovenské zábavy v Nemeckej Ľupči. In Orol tatranský, 1847, roč. 2, č. 54, s. 7 – 8.

KRČMÉRY-POHRONSKÝ, Aug. H. Slovo o vydávaní národných nápevov a skladieb slovenských. In Sokol, 1862, roč. 1, č. 7, s. 22 – 23.

KRČMÉRY, August Horislav. Hojže, Bože : pieseň od Andreja Sládkoviča v hudbu uviedol a básnikovi na dôkaz priateľskej úcty venuje August H. Krčméry. Viedeň : A. O. Witzendorf, 1864. 3 s.

Slovenský spoločenský spevník z národných a prostonárodných piesní. Zostavil A. H. K. Banská Bystrica : Nákladom Eugena Krčméryho, 1871. 288 s.

Výberová literatúra o autorovi:

CABADAJOVÁ, Jana. Knižnica Augusta Horislava Krčméryho. In Knižnice a informácie, 2000, roč. 32, č. 5, s. 190 – 191.

Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1. A – L. Bratislava : Veda, 1989, s. 625. ISBN 80-224-0000-9.

HALAJ, Pavol. Muž mocný v slove i skutku. In Národná osveta, 2001, roč. 11, č. 11, s. 24.

HALAJ, Pavol. Pane, stvor mi srdce čisté... : k storočnici úmrtia A. H. Krčméryho. In Smer, 1991, roč. 43, č. 57, s. 8.

HODŽA, Jozef Jaroslav. August Horislav Krčméry. In Cirkevné listy, 1891, roč. 5, [I.] č. 4, s. 63 – 65, [II.] č. 5, s. 72 – 73.

SEDLICKÝ, Tibor. Hudobno-výchovná činnosť A. H. Krčméryho. In Hudobný archív, 1981, roč. 13, č. 3, s. 407 – 411.

SOJKOVÁ, Zdenka. Slovenská dějepisná publicistika v českých porevolučných časopisech a Krčméryho nástin dějin slovenského národního hnutí (1864). In Historický časopis, 1976, roč. 24, č. 3, s. 385 – 395.

ŠTRBOVÁ, Slavomíra. August Horislav Krčméry. In Cirkevné listy, 1992, roč. 105, č. 11, s. 171 – 174.

VONGREJ, Pavol. Neznáme verše slovenského romantizmu. In Literárny archív 21/84. Martin : Matica slovenská, 1985, s. 43 – 67.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content