MAČUGOVÁ, Gizela
* 18. 9. 1914 Košice – † 22. 11. 1997 Bratislava
divadelná kritička, prekladateľka, dramaturgička
Pseudonymy/šifry: GIM, gim

Rodným menom Gizela Ménéšiová. V rokoch 1946 – 1951 pracovala ako redaktorka denníka Práca, v rokoch 1954 – 1955 týždenníka Novosti a 1956 – 1958 časopisu Nová literatúra. Ako kritička prispievala aj do denníkov a časopisov Javisko, Film a divadlo, Kultúrny život a Hudobný život. Od roku 1978 bola kmeňovou kritičkou denníka Ľud. V rokoch 1960 – 1962 pôsobila ako dramaturgička v Maďarskom oblastnom divadle v Komárne, 1962 – 1977 pracovala v Divadelnom ústave v Bratislave. Bola spoluzakladateľkou divadelnej dokumentácie DÚ a zaslúžila sa o rozvoj archívnych a knižničných fondov vrátane zvukovej a filmovej časti dokumentácie. Venovala sa prekladu, z nemčiny a maďarčiny preložila viacero divadelných hier a odborných kníh (G. Hámos – E. Székely: Zlatá hviezda, 1951; E. Mándi: Hrdinovia všedných dní, 1951; J. Kupsch: Podenkový kráľ,1961; H. Sakowski: Kameň v ceste, 1964; P. Salamon: Na seba skríkni, 1966; M. Gasparová: Nezbedné dieťa múz, 1966; B. Grun: Dejiny operety, 1980). Je autorkou veselohier Kto probuje – neľutuje (1952) a Bez všedných dní (1953), satirickej komédie Lakmajstri (1956) a dramatizácie románu B. Wogatzkého Romanca s Amáliou.

G. M. sa intenzívne kritickej činnosti začala venovať na prelome štyridsiatych a päťdesiatych rokov počas rozmachu slovenskej profesionálnej divadelnej siete. Patrila medzi prvých slovenských divadelných kritikov, ktorí systematicky sledovali a hodnotili aj mimobratislavskú divadelnú tvorbu. Recenzovala predstavenia aj zahraničných divadiel, a to maďarských, rakúskych a nemeckých. Okrem činohry sa ako jedna z mála kontinuálne venovala operete, muzikálu a neskôr celému hudobno-zábavnému divadlu. V niekoľkých číslach Hudobného života prinášala na pokračovanie zamyslenia a postrehy o americkom divadle, špeciálne o hudobno-zábavnom divadle na Broadwayi v New Yorku (Divadelný exkurz, č. 5 až 8/1973).

G. M. prinášala do diskurzu o divadle stále nové podnety. Poukazovala na nedostatok kvalitných domácich súčasných autorov, preto sa podľa nej divadlá vo svojom výbere neustále museli vracať ku klasikom, najmä k satirickým hrám. Klasickú dramatickú predlohu vyzývala podrobiť aktualizačnej úprave. Uvedomovala si rozdiel medzi dramatickou predlohou a inscenáciou a všímala si vklad režiséra, jeho interpretáciu textu. Považovala za dôležité, ako režisér uchopí pôvodný text a zhmotní ho na javisku, a ako dokáže reflektovať úkazy súdobej spoločnosti. Spoločenská hodnota aktuálnej témy klesá vtedy, keď nie je dostatočne umelecky spracovaná a chýbajú jej také výrazové prostriedky, ktoré by diváka adekvátne zasiahli. Za dôležitú považovala aj scénografiu, ktorá podľa nej zväčšovala ideovo-umelecký dosah a prepožičiavala postavám väčšiu javiskovú účinnosť. G. M. kládla dôraz tiež na hereckú tvorbu, vklad herca v rámci interpretácie postavy, psychologické dokresľovanie dramatických situácií, vzťahov, vypracovávanie point, dôrazov a bezprostredný kontakt s hľadiskom. Zároveň kvitovala jazykovú kultivovanosť, charakterotvorné dialógy, silný myšlienkový náboj a poetickú exaltovanosť. V muzikáli a v hudobnom divadle mala byť podľa G. M. herecká tvorba rovnako dôležitá ako spevácka či tanečná. Prácou s hercom sa mala dosiahnuť požadovaná seriózna úroveň predstavenia. Kresba vzťahov, konfliktné situácie mali byť rovnako naliehavé ako hudba a tanec. Pri hudobnom divadle si uvedomovala nedostatky súvisiace s malými skúsenosťami s daným divadelným druhom. Hudba, tanec, spev mali byť podľa nej rovnocennými zložkami, nielen jediným cieľom, vonkajším, povrchovým náterom. Kvalifikovane hodnotila a porovnávala všetky zložky divadelného umenia, pričom sa vyhýbala zovšeobecňujúcim vyjadreniam. Jej výstižné, vecné a presne formulované recenzie pomáhali formovať slovenské profesionálne divadlo.

Výberová bibliografia autora:

MAČUGOVÁ, Gizela. Umenie neznáša grimasu. In Kultúrny život, 1965, roč. 20, č. 22, s. 8.

(GIM). Bez škvŕn ani slnko... : (na okraj premiéry Laholovej hry vo Zvolene). In Ľud, 27. 4. 1967, roč. 20, č. 101, s. 5.

MAČUGOVÁ, Gizela. Prvý a predsa obyčajný. In Kultúrny život, 1967, roč. 22, č. 49, s. 9.

MAČUGOVÁ, Gizela. Musical na streche. In Kultúrny život, 1968, roč. 23, č.10, s. 4.

MAČUGOVÁ, Gizela. Aj ľahkej múze úsmev smutnie. In Nové slovo, 1969, roč. 11, č. 6, s. 11.

MAČUGOVÁ, Gizela. Sezóna naberania síl : (nad uplynulou sezónou spevohry Novej scény). In Hudobný život, 1970, roč. 2, č. 18, s. 4.

MAČUGOVÁ, Gizela. Úspech prešovskej spevohry. In Hudobný život, 1971, roč. 3, č. 6, s. 4.

MAČUGOVÁ, Gizela. Divadelný exkurz I. In Hudobný život, 1973, roč. 5, č. 5, s. 8.

MAČUGOVÁ, Gizela. Divadelný exkurz II. In Hudobný život, 1973, roč. 5, č. 6, s. 8.

MAČUGOVÁ, Gizela. Divadelný exkurz III. In Hudobný život, 1973, roč. 5, č. 7, 16. 4. 1973, s. 8.

MAČUGOVÁ, Gizela. Divadelný exkurz IV. In Hudobný život, 1973, roč. 5, č. 8, s. 8.

MAČUGOVÁ, Gizela. Konečne Offenbach! In Hudobný život, 1973, roč. 5, č. 2, s. 4 – 5.

GIM. Úprimná moralita bez príkras. In Film a divadlo, 1973, roč. 17, č. 5, s. 25.

MAČUGOVÁ, Gizela. Inšpirujúca hudba a slovo : úspech Novej scény s Čardášovou princeznou. In Ľud, 21. 5. 1982, roč. 35, č. 119, s. 5.

MAČUGOVÁ, Gizela. Po dvadsiatich rokoch nič nové : My Fair Lady v bratislavskom Dome ROH nesplnila očakávania. In Ľud, 23. 12. 1986, roč. 39, č. 302, s. 6.

Výberová literatúra o autorovi:

Encyklopédia dramatických umení Slovenska 2. M – Ž. Bratislava : Veda, 1990, s. 207 – 208. ISBN 80-224-0001-7.

JABORNÍK, Ján. Zmysel zavŕšeného. In Javisko, 1998, roč. 30, č. 1, s. 38.

LEHUTA, Emil. K jubileu Gizely Mačugovej : služba divadelným múzam. In Práca, 27. 9. 1994, roč. 49, s. 5.

ŠTEFKO, Vladimír. GIM : k výročiu narodenia Gizely Mačugovej (* 1914 – † 1997). In kød – konkrétne o divadle, 2014, roč. 8, č. 9, s. 49.

 

Publikované v roku 2023.

Martina Daubravová
Skip to content