NAVARA, Andrej
* 22. 2. 1946 Bratislava – † 12. 2. 2018 Bratislava
teatrológ, divadelný kritik a publicista, redaktor
Pseudonymy/šifry: -nvr-

Vzťah k divadelnému umeniu získal už doma ako syn hudobného skladateľa Andreja Očenáša, ktorý o. i. komponoval aj scénickú hudbu. V snahe neprotežovať z otcovho rešpektovaného mena si po dosiahnutí dospelosti zmenil priezvisko podľa značky svojich obľúbených motoriek. V roku 1972 ukončil štúdium divadelnej vedy a dramaturgie na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Už počas vysokoškolských štúdií pôsobil až do nástupu normalizácie (1969 – 1973) ako redaktor Hlavnej redakcie filmového vysielania Československej televízie v Bratislave. Nasledujúcich desať rokov strávil ako redaktor časopisu Film a divadlo (1973 – 1983). V období rokov 1983 – 1989 ako vedúci redaktor časopisu Javisko smeroval jeho záujem k ochotníckemu divadlu a amatérskemu umeleckému prednesu. V týchto rokoch analyzoval i tvorbu pre deti a mladých ľudí v slovenských divadlách. Po roku 1989 pracoval v bratislavskom Ústave umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie, resp. Divadelnom ústave ako vedúci Oddelenia výskumu a edičnej činnosti, odborný edičný pracovník a dokumentarista až po odchod do dôchodku (2008). Vo forme interného bulletinu tu zostavoval Divadelný kalendár a pravidelné dokumentárne ročenky o slovenskom divadelnom živote v jednotlivých sezónach.

Profesionálne sa venoval divadelnej publicistike. Svoje texty o slovenských profesionálnych divadlách uverejňoval najmä v časopise Film a divadlo (sporadicky v Pravde), o slovenskej bábkovej scéne písal najmä pre časopis Javisko.

Jeho široký publicistický a kritický záber pokrýval predovšetkým územie západného a stredného Slovenska. Okrem toho písal aj o svojich zahraničných cestách a divadelno-kultúrnych skúsenostiach v mnohých textoch reportážneho charakteru. Dlhé roky navštevoval množstvo divadelných festivalov (napr. Májová Nitra a i.) a podujatí (kultúrne letá a pod.) profesionálneho i amatérskeho zamerania, čím sa stal svojím spôsobom nielen ich kritikom, ale i kronikárom. Vidiac divadlo v jeho synchrónnej i diachrónnej podobe mohol vyslovovať hodnotiace súdy, naznačovať tendencie vývoja a kriticky ho ovplyvňovať. Nezabúdal reflektovať i tvorbu vysokoškolských študentských divadelných súborov. Svoj publicistický záujem postupne presúval od činoherného k bábkovému divadlu. Pre publicisticko-kritickú tvorbu A. N. je vo všeobecnosti typický historický aj aktuálny rozhľad a tematický i žánrový rozptyl.

Dlhé roky bol členom komisie pre bábkové divadlo Zväzu slovenských dramatických umelcov a odborným členom či predsedom poroty festivalu Bábkarská Bystrica. Svoje znalosti z oblasti bábkového divadla prezentoval aj v reprezentatívnej odbornej publikácii Slovak Theatre (1998).

Ďalším rozmerom jeho univerzálneho vzťahu k divadlu bola oblasť scénografie, čoho výsledkom bolo zostavenie dvoch monografií (spolu s I. Lacikom) o scénografke H. Cigánovej, resp. o mladej slovenskej scénografii kostýmovej a bábkarskej tvorby.

Výberová bibliografia autora:

NAVARA, Andrej. Deti, mládež, divadlo. In Film a divadlo, 1976, roč. 20, č. 22, s. 24 – 25.

NAVARA, Andrej. Impulzy divadelnej Nitry. In Film a divadlo, 1976, roč. 20, č. 13, s. 26 – 27.

NAVARA, Andrej. Na trase Leningrad – Moskva. In Film a divadlo, 1976, roč. 20, č. 2, s. 16 – 17.

NAVARA, Andrej. Trnavské zamyslenie. In Film a divadlo, 1976, roč. 20, č. 7, s. 26 – 27.

NAVARA, Andrej. Mladé divadlo. In Film a divadlo, 1980, roč. 24, č. 16, s. 26 – 27.

NAVARA, Andrej. Prvá súťažná. In Film a divadlo, 1980, roč. 24, č. 14, s. 26 – 27.

NAVARA, Andrej. Bábkarská Banská Bystrica : myslíme na deti, či na seba? In Film a divadlo, 1983, roč. 27, č. 5, s. 22 – 23.

NAVARA, Andrej. Hodný kus je ešte pred nami : Bábkari – Bratislava. In Javisko, 1986, roč. 18, č. 9, s. 423 – 424.

Mladá slovenská scénografia : kostýmová a bábkarská tvorba. Úvodné texty Ladislav Čavojský, Andrej Navara. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1991. 48 s. ISBN 80-85455-01-3.

Hana Cigánová : bábkarská scénografia. Zostavil Ivan Lacika, Andrej Navara. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1992. 39 s. ISBN 80-85455-03-X.

NAVARA, Andrej. At a Cross-roads, at an Intersection? In Slovak Theatre. Bratislava : National Theatre Center, 1992, s. 64 – 65.

NAVARA, Andrej. From incidental music to puppet opera: Some Comments on Bednárik´s Puppet Opera Productions at the State Puppet Theatre in Bratislava. In Slovak Theatre. Bratislava : National Theatre Center, 1998, s. 68 – 71. ISBN 80-85455-72-2.

NAVARA, Andrej. Výstava divadlo. Dejiny divadla 20. storočia na Slovensku : prebúdzanie do sna (divadelné jabĺčko poznania). Bratislava : Divadelný ústav, 2005. 10 s. ISBN 80-88987-55-5.

NAVARA, Andrej. List, ktorý som mal napísať už dávno. Bratislava : Andrej Navara, 2011. 170 s. ISBN 978-80-970704-2-7.

Výberová literatúra o autorovi:

NEMCOVÁ GULÍKOVÁ, Zuzana. Tichý rebel. In kød – konkrétne o divadle, 2018, roč. 12, č. 3, s. 50.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content