NOVÁČEK, Zdenko
* 16. 8. 1923 Plzeň, Česko – † 14. 8. 1987 Bratislava
hudobný vedec, kritik, publicista, pedagóg, hudobný redaktor, politik
Pseudonymy/šifry: -N-, -zn- , -ZN- , Z. N.

Pochádza z Česka, kde v rokoch 1934 až 1942 vyštudoval gymnázium v Plzni. Vo vzdelávaní pokračoval na štátnom konzervatóriu v Prahe v odbore hra na kontrabas (1942 – 1947). Súbežne študoval na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity v Prahe hudobnú vedu, ktorú absolvoval o rok neskôr (1948) získaním doktorátu na tému české koledové piesne v stredoveku. Neskôr – od roku 1975 – študoval na Vysokej straníckej škole v Moskve.

Krátko sa angažoval ako dirigent. Najprv v roku 1945 viedol plzenský zbor železničiarov, potom v rokoch 1948 až 1949 aj pražský komorný orchester Collegium musicum.

Ďalej sa už hudbe venoval predovšetkým na teoretickej báze. Začínal ako vedecký pracovník Slovenskej akadémie vied v Bratislave (1949 – 1951), kde sa onedlho stal riaditeľom Hudobného ústavu/Ústavu hudobnej vedy (1951 – 1956). V kariére pokračoval ako vedúci redaktor symfonickej a komornej hudby Československého rozhlasu (1956 – 1961) a krátko i ako hlavný redaktor hudobného vysielania (1961 – 1962). Autorsky a moderátorsky sa podieľal na príprave relácií Dejiny českej hudby, Hudobné rezidencie, Ako žili a tvoriliDialógy s hudbou. Rozvíjaniu hudobnej publicistiky sa venoval od roku 1972 i v pozícii šéfredaktora časopisu Hudobný život, kde vytrval až do svojej smrti. V článku Slovenská hudobná kritika, jej snaženia a ciele (1980) podáva stručný prehľad o doterajšej reflexii hudobného života na Slovenska z pohľadu hudobných kritikov a publicistov. Odmieta princípy pozitivizmu a štrukturalizmu, ktoré podľa neho nemôžu dobre zhodnotiť umelecké dielo, pretože im nezáleží na jeho spoločenskej hodnote a vplyve na spoločnosť. Cestu k lepšej kritike vidí v uplatňovaní zásad marxistickej dialektiky ako súčasti svetonázoru kritika.

Agilný bol naďalej i v oblasti školstva. Dvakrát pôsobil ako externý pedagóg na Katedre hudobnej vedy Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave (1950 – 1955, 1974 – 1976). Prednášal predmety hudobná estetika, dejiny českej a dejiny sovietskej hudby. Po ukončení zamestnania v rozhlase bol v období rokov 1962 až 1987 riaditeľom bratislavského konzervatória, v ktorom zvýšil jeho celkovú odbornú a pedagogickú úroveň či koncertnú činnosť. Potvrdením jeho kvalít bola i funkcia prezidenta Asociácie európskych konzervatórií, akadémií a vysokých škôl, ktorú zastával v rokoch 1974 – 1978.

Od roku 1969 viedol semináre určené mladým muzikológom a začínajúcim hudobným kritikom. Rovnako od roku 1972 v rámci Bratislavských hudobných slávností inicioval muzikologické konferencie pod názvom Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. Okrem toho bol aktívny v rôznych festivalových výboroch, odborných komisiách, umeleckých a redakčných radách. Tiež bol členom Slovenskej hudobnej rady, rady Slovenského národného divadla, členom opernej komisie Divadelnej žatvy (1952 – 1955), poradného zboru Slovenského ľudového umeleckého kolektívu (1952 – 1954), redakčnej rady časopisu Slovenská hudba (1959 – 1963), podpredsedom Zväzu slovenských skladateľov (1972 – 1977), kde bol zároveň tajomníkom jeho hudobno-vedeckej sekcie, predsedom Zväzu československých skladateľov (1982 – 1987), poslancom Federálneho zhromaždenia ČSSR a zároveň i predsedom výboru pre kultúru a výchovu Snemovne národov Federálneho zhromaždenia (1976 – 1987). V oblasti hudby posilňoval česko-slovenské vzťahy, zúčastnil sa na viacerých medzinárodných konferenciách (Bonn, 1970; Budapešť, 1972; Modra, 1975; Belgicko, 1976), v širokom meradle prezentoval a propagoval vtedajšiu slovenskú hudbu. Bol členom zahraničných hudobno-vedeckých a hudobných spoločností, ako napr. Internationale Gesellschaft für Musikwissenschaft, Gesellschaft für Musikforschung, Neue Bachgesellschaft, G. F. Händel-Gesellschaft a Internationale R. Straussgesellschaft.

Patril k najznámejším hudobným publicistom a vôbec osobnostiam slovenskej hudobnej kultúry tých čias. Obzvlášť od polovice päťdesiatych a v šesťdesiatych rokoch 20. storočia uverejňoval v dennej a ostatnej tlači (Pravda, Hlas ľudu, Nové slovo) a odborných časopisoch (Slovenská hudba, Hudební rozhledy, Film a divadlo) články, v ktorých sa zameriaval na opernú (najmä v Slovenskom národnom divadle v Bratislave) a operetnú kritiku (predovšetkým v rámci bratislavskej Novej scény). Svoj široký rozhľad využíval aj na písanie množstva článkov k životným jubileám osobností hudby či ich nekrológov. Písal aj o festivaloch, konferenciách, zjazdoch a rôznych otázkach spätých s hudobným životom. Publikoval i v zahraničnej tlači. Neskôr sa venoval viac muzikologickej činnosti.

Medzi verejnosťou rozširoval záujem o slovenskú hudobnú minulosť. Ako jeden z prvých muzikológov sa začal venovať systematickému prieskumu bratislavských hudobných archívov a snažil sa historicky rekonštruovať obraz hudobných dejín Bratislavy a západného Slovenska (robotnícke spevokoly, skladatelia, diela), k čomu zozbieral množstvo faktografického materiálu a vydal viacero monografií (Významné hudobné zjavy a Bratislava v 19. storočí, 1960; Hudobné pamiatky Bratislavy, 1966; Hudobné rezidencie na západnom Slovensku, 1971; Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia, 1974). Bol hlavným redaktorom slovenskej časti dvojzväzkovej publikácie Československý hudební slovník osob a institucí (1963, 1965). Okrem toho sa zaujímal i o domáce osobnosti hudby (J. L. Bella, J. N. Hummel, D. Kardoš), ale i zahraničné (W. A. Mozart, F. Schubert, L. van Beethoven, J. Haydn). Patril k znalcom zahraničnej hudobnej tvorby a hudby v celkovom kultúrnom kontexte (Sprievodca hudbou 20. storočia, 1969). Je autorom dohromady štrnástich publikácií z oblasti hudobnej vedy a estetiky.

Výberová bibliografia autora:

NOVÁČEK, Zdenko. Víťazná cesta sovietskej hudby. Bratislava : Nakladateľstvo Slovenskej akadémie vied a umení, 1952. 42 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Súčasná slovenská hudobná tvorba (1945 – 1954). Bratislava : Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1955. 420 s.

NOVÁČEK, Zdeněk. Einführung in die Musikästhetik. Berlín : Henschelverlag, 1956. 150 s.

NOVÁČEK, Zdenko – HORVÁTH, Vladislav. Hudobné festivaly na Slovensku: Bratislava : Diafilm, 1956. 20 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Stáť v službách veľkých nadosobných ideí : poznámky a úvahy o nových skladbách k SNP. In Slovenská hudba, 1959, roč. 3, č. 7 – 8, s. 311 – 315.

NOVÁČEK, Zdenko. Robotnícke spevokoly na Slovensku (1872 – 1942). Bratislava : Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 1960. 125 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Opera vo svete a problémy okolo nej. In Film a divadlo, 1961, roč. 5, č. 1, s. 12 – 13.

ČERNUŠÁK, Gracián – ŠTĚDROŇ, Bohumil – NOVÁČEK, Zdenko. Československý hudební slovník osob a institucí. Praha : Státní hudební vydavatelství, [I.] 1963, 853 s., [II.] 1965, 1080 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Sprievodca hudbou 20. storočia. Bratislava : Obzor, 1969. 469 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Boľšoj teatr – vrchol zážitkov. In Nové slovo, 1973, roč. 15, č. 24, s. 10.

NOVÁČEK, Zdenko. Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. Bratislava : Obzor, 1974. 109 s.

NOVÁČEK, Zdenko. K vývojovej problematike slovenskej hudby. In Hudobný život, 1975, roč. 7, [I.] č. 10, s. 3 – 8, [II.] č. 11, s. 8, [III.] č. 12, s. 8.

NOVÁČEK, Zdenko. 200 rokov „Kamenného“ divadla v Bratislave. In Hudobný život, 1976, roč. 8, č. 22, s. 1 a 8.

NOVÁČEK, Zdenko. Realizmus, pokrok, zážitky : výber z kritík, článkov a úvah. Bratislava : Opus, 1976. 162 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Hudba v Bratislave. Bratislava : Opus, 1978. 634 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Za pevnosť marx-leninskej estetiky. In Hudobný život, 1978, roč. 10, č. 9, s. 1 a 7.

NOVÁČEK, Zdenko. Desať rokov Hudobného života. In Hudobný život, 1979, roč. 11, č. 4, s. 1 – 3.

NOVÁČEK, Zdenko. Slovenská hudobná kritika, jej snaženia a ciele. In Hudobný život, 1980, roč. 12, č. 5, s. 1.

NOVÁČEK, Zdenko. Kapitoly z hudobnej estetiky. Bratislava : Opus, 1982. 159 s.

NOVÁČEK, Zdenko. Nové výskumy k problematike robotníckych spevokolov na Slovensku : X. muzikologická konferencia v rámci cyklu Hudobné tradície Bratislavy a ich tvorcovia. In Rytmus, 1982, roč. 33, č. 2, s. 4 – 6.

Výberová literatúra o autorovi:

BERGER, Igor. Za Zdenkom Nováčkom : rozlúčka s významnou osobnosťou našej hudby. In Ľud, 21. 8. 1987, roč. 40, č. 195, s. 6.

ČÍŽEK, Ľubomír. K jubileu šéfredaktora : Dr. Zdenko Nováček, CSc. 55-ročný. In Hudobný život, 28. 8. 1978, roč. 10, č. 16, s. 3.

Dr. Zdenko Nováček, CSc. : k 50. výročiu narodenia hudobného vedca a riaditeľa Konzervatória v Bratislave Zdenka Nováčka. In Rytmus, 1973, roč. 24 , č. 8, s. 5.

MOKRÝ, Ladislav. Iniciatívna a angažovaná osobnosť : muzikológ a pedagóg Zdenko Nováček 60-ročný. In Pravda, 16. 8. 1983, roč. 64, č. 192, s. 5.

MOKRÝ, Ladislav. Za Zdenkom Nováčkom. In Hudobný život, 1987, roč. 19, č. 16, s. 1.

NOVÁČEK, Zdenko – ADAMČIAKOVÁ, Vlasta. Na princípoch ekonomiky času : hosť Nového slova. In Nové slovo, 14. 2. 1980, roč. 22, č. 7, s. 13.

NOVÁČEK, Zdenko – TRUHLÁŘOVÁ, Agneša. Domýšľať, dotvárať, umocňovať : hosť Nového slova. In Nové slovo, 1987, roč. 29, č. 2, s. 13.

NOVÁČEK, Zdenko – TRUHLÁŘOVÁ, Agneša. Reč hudby : hosť Nového slova. In Nové slovo, 1982, roč. 24, č. 29, s. 13.

PALOVČÍK, Michal. Osobnosť nepoľavujúcej iniciatívy (16. 8. 1923 – 14. 8. 1987) : za kultúrnym pracovníkom, muzikológom Zdenkom Nováčkom. In Pravda, 21. 8. 1987, roč. 68, č. 195, s. 5.

POHRONEC, Juraj. Jubileum mnohostrannej osobnosti : Dr. Zdenko Nováček, CSc. 60-ročný. In Práca, 16. 8. 1983, roč. 38, č. 192, s. 6.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Odišiel Zdeno Nováček. In Večerník, 18. 8. 1987, roč. 32, č. 161, s. 5.

(več.). Vitalita, ktorá je príkladom : zhovárame sa s dr. Zdenkom Nováčkom, CSc., predsedom Kultúrneho výboru Snemovne národov Federálneho zhromaždenia. In Večerník, 18. 8. 1978, roč. 23, č. 162, s. 6 – 7.

Zdenko Nováček : publikácia k šesťdesiatym narodeninám dr. Zdenka Nováčka. Zostavil Alojz Stuška. Bratislava : Slovenský hudobný fond, 1984. 49 s.

-zs-. Mnohostranná osobnosť : k životnému jubileu PhDr. Zdenka Nováčka, CSc. In Večerník, 11. 8. 1983, roč. 28, č. 157, s. 5.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content