PALOVČÍK, Michal
* 10. 8. 1921 Veľké Zalužice, okres Michalovce – † 5. 12. 2002 Bratislava
hudobný vedec, operný kritik, publicista, hudobný dramaturg

Pochádza zo Zemplína, zmaturoval v roku 1943 na Učiteľskej akadémii v Michalovciach a po druhej svetovej vojne odišiel do Bratislavy, kde študoval najprv hudobno-pedagogický odbor (1945 – 1948) a potom hudobno-vokálny odbor so zameraním na operný spev (1948 – 1951) na Štátnom konzervatóriu. Medzitým v Bratislave získal aj diferenciálnu maturitu v roku 1947, čo mu umožnilo hneď pokračovať v ďalšom vzdelávaní prostredníctvom štúdia hudobnej vedy na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v období rokov 1947 až 1951. Absolvovanie vysokej školy potvrdil aj získaním titulu doktor filozofie (PhDr., 1952), neskôr pridal i vedeckú hodnosť kandidáta vied (CSc., 1979). Už ako univerzitný študent krátko pôsobil v Československom rozhlase (1949 – 1950). K zamestnaniu rozhlasového redaktora sa vrátil ešte v rokoch 1953 až 1956. Jeho agilnosť potvrdzuje aj to, že ešte v roku 1950 bol najprv hlasovým poradcom v Slovenskom ľudovom umeleckom kolektíve, rok nato už vo Vojenskom umeleckom súbore a po skončení povinnej vojenskej služby zasa krátko aj na Vysokej škole múzických umení v Bratislave (1952). Po odchode z rozhlasu pracoval v Zväze slovenských skladateľov (1956 – 1958), dlhšie pracovné angažmá si potom našiel ako dramaturg v umeleckej agentúre Slovkoncert, z ktorého odišiel až v roku 1971.

Potom ako publicista a vedúci kultúrnej rubriky pracoval bezmála sedemnásť rokov v denníku Pravda (1971 – 1987), kde uverejňoval kultúrno-politické články a hudobné kritiky. Využívajúc svoj veľký rozhľad a skúsenosti, rozhodujúcim spôsobom formoval kultúrnu tvár tohto periodika, do ktorého nakoniec príležitostne prispieval až do roku 1991.

Okrem toho písal i do ďalších odborných a populárno-náučných časopisov (Hudební rozhledy, Slovenská hudba, Slovenské divadlo, Hudobný život, Kultúrny život, Film a divadlo) či dennej tlače (Práca, Nové slovo, Večerník), alebo ostatných periodík (Literárny týždenník, Slovenské národné noviny a i.).

Je autorom približne tritisícpäťsto publicistických príspevkov. Pravidelne písal o koncertoch a festivaloch, hudobných a hudobno-dramatických (opera, opereta, balet, muzikál) dielach, rôznorodých kultúrnych aktivitách, o koncertných a operných umelcoch, o hudobných skladateľoch. Za desaťročia svojej novinárskej činnosti sa stal kronikárom Bratislavských hudobných slávností a mnohých iných pravidelných podujatí. Žánrovo išlo o hudobné recenzie a kritiky, profily, články k životným jubileám, nekrológy, rozhovory, odborné analýzy, populárne a propagačné príspevky či informatívne články.

V divadelnej oblasti sa venoval predovšetkým opere, a to najmä počas pôsobenia v denníku Pravda. Publicisticky pokrýval všetky operné scény Slovenska, najväčšiu pozornosť však venoval operným premiéram Slovenského národného divadla v Bratislave. V roku 1974 napísal stať o dejinách banskobystrickej opery Opera DJGT v Banskej Bystrici, uverejnenú v Jubilejnom bulletine DJGT. Okrem analýzy operných predstavení sa venoval prínosným rozborom jednotlivých sólistických výkonov, čím sa stal svedkom interpretačného umenia svojej generácie. Je autorom monografie o priekopníkoch slovenského operného umenia a sólistoch opery Slovenského národného divadla v Bratislave H. Bartošovej a J. Blahovi (Priekopníci slovenského operného divadelníctva, 2001). Na pozadí ich životných a profesionálnych osudov sa čitateľ zároveň dozvedá príbeh počiatkov opery na Slovensku, ktorá dovtedy u nás nemala takmer žiadnu tradíciu. Svoj novinársky záujem sústredil v menšej miere i na balet, príležitostne písal aj o operete a činohre.

Po odchode na dôchodok v roku 1988 ostal naďalej aktívny až do svojej smrti. Okrem iného nadviazal na svoje skoršie knižné publikácie o hudobných skladateľoch F. Kafendovi (1957), Š. Némethovi-Šamorínskom (1974) a svoje veľké vedomosti zúročil v písaní ďalších životopisných monografií o osobnostiach slovenského hudobného života (J. Cikker, 1995; J. Kowalský, 2001; A. Očenáš, 2002). Autorsky sa podpísal pod viacero hesiel – v Slovenskom biografickom slovníku (1986 – 1994) a v slovníku 100 slovenských skladateľov (1998) – okrem už vyššie spomenutých osobností napríklad aj o Š. Jurovskom, L. Holoubkovi a i.

Výberová bibliografia autora:

PALOVČÍK, Michal. Hlasová výchova v súboroch ľudovej umeleckej tvorivosti. Bratislava : Slovenské ústredie ľudovej umeleckej tvorivosti, 1956. 82 s.

PALOVČÍK, Michal. Juro Jánošík – nová slovenská opera. In Divadlo, 1956, roč. 7, č. 7, s. 589 – 593.

PALOVČÍK, Michal. Frico Kafenda : život a dielo. Bratislava : Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1957. 167 s.

GODIN, Imrich – PALOVČÍK, Michal. Hlasová výchova. Bratislava : Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1958. 158 s.

PALOVČÍK, Michal. K niektorým problémom v opere ND. In Slovenské divadlo, 1958, roč. 6, č. 4, s. 353 – 357.

PALOVČÍK, Michal. Zakladateľ a tvorca slovenskej operety. In Gejza Dusík-Braxatoris : Hrnčiarsky bál [bulletin]. Banská Bystrica : Divadlo J. G. Tajovského, 1960, s. 3 – 5.

GODIN, Imrich – PALOVČÍK, Michal. Príručka techniky spevu a umeleckého slova. Bratislava : Osvetový ústav, 1965. 94 s.

PALOVČÍK, Michal. Opera DJGT v Banskej Bystrici. In Jubilejný bulletin DJGT vydaný k 25. výročiu činohry a 15. výročiu opery v Banskej Bystrici. Banská Bystrica, 1974, nestr.

PALOVČÍK, Michal. Štefan Németh-Šamorínsky. Bratislava : Tatran, 1974. 240 s.

PALOVČÍK, Michal. Ján Cikker v spomienkach a tvorbe. Prešov : Matúš music, 1995. 367 s. ISBN 80-967089-8-8.

PALOVČÍK, Michal. Slovenský filharmonický zbor. Bratislava : Slovenská filharmónia/Weltprint, 1996. 245 s. ISBN 80-88805-01-5.

100 slovenských skladateľov. Zostavil Marián Jurík, Peter Zagar. Bratislava : Hudobné centrum, 1998. 300 s. ISBN 80-967799-6-6.

PALOVČÍK, Michal. Priekopníci slovenského operného divadelníctva : Helena Bartošová a Dr. Ján Blaho. Bratislava : ARM 333, 2001. 208 s. ISBN 80-967945-9-0.

PALOVČÍK, Michal. Umenie v tónoch a farbách : život a tvorba hudobného skladateľa Júliusa Kowalského. Bratislava : ARM 333, 2001. 240 s. ISBN 80-967945-7-4.

PALOVČÍK, Michal. Andrej Očenáš : hudobné ozveny domoviny. Bratislava : ARM 333, 2002. 215 s. ISBN 80-89069-06-1.

Výberová literatúra o autorovi:

KARŠAY, A. Muzikológ a publicista : k šesťdesiatke dr. Michala Palovčíka, CSc. In Ľud, 8. 8. 1981, roč. 34, č. 186, s. 4.

-n-. V službách hudobnej kultúry : šesťdesiatka dr. Michala Palovčíka CSc. In Večerník, 7. 8. 1981, roč. 26.

NOVÁČEK, Zdenko. Kritik každodennej praxe. In Hudobný život, 1981, roč. 13, č. 15, s. 7.

Pohotové pero, obetavé srdce : dávny sen a túžba hudobného publicistu Michala Palovčíka. In Slovenská republika, 10. 8. 1996, roč. 4, č. 186, s. 9.

URSÍNIOVÁ, Terézia. Odišiel Michal Palovčík. In Hudobný život, 2003, roč. 35, č. 1, s. 3.

URSÍNIOVÁ, Terézia. Svedectvo neúnavnej práce. In Literárny týždenník, 2001, roč. 14, č. 29 – 30, s. 14.

URSÍNIOVÁ, Terézia. Za svedkom čias (10. 8. 1921 – 5. 12. 2002). In Literárny týždenník, 2002, roč. 15, č. 47 – 48, s. 2.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content