PAŠTEKA, Július
* 16. 7. 1924 Sereď – † 16. 11. 2019 Bratislava
literárny, divadelný a filmový vedec, historik, kritik, estetik, kulturológ, redaktor, editor, prekladateľ, biograf, bibliograf, pedagóg
Pseudonymy/šifry: A. Karen, Andrej Petrák, Andrej Rehák, (aš), (at), Augustín Valachovský, Blažej Blažejovský, Dominik Martinec, (eka), Emil Lehotský, Filip Kobáň, Igor Hanušin, J. P., J. S., J. Tomaško, Jaroslav Kádner, (jeka), (jka), jpk, (jpk), (js), (ju), (jul), Juraj Daniška, Juraj Domasta, Juraj Kolarovič, Július Hojer, K. A., (ka), Karol Földvári, L. Kropek, L. Majdán, L. S., L. Trnavský, Ladislav Suchý, (li), Ľ. Jurický, Marián Tuhela, Martin Jánsky, Matej Kostka, Mikuláš Majerský, P. A., (p. a.), pa, (pa), Peter Lamberk, P. K., (pš), Rudolf Bánsky, (sa), Stanislav Vilikovič, (Š. K.), Š. T., (št), štk, (štk), te, (te), (tk), Tomáš Borkman, (us), Viktor Benčák, Viktor Kročan, Viliam Páleník

Študoval na gymnáziách v Bratislave, Nových Zámkoch, Trnave, Šuranoch, maturoval v Trenčíne (1936 – 1943). Filozofickú fakultu Slovenskej univerzity v Bratislave absolvoval v odbore francúzsky jazyk a filozofia (1943 – 1949). Akademický rok 1945/46 strávil na Literárnej fakulte vo švajčiarskom Lausanne, kde študoval o. i. u J. Piageta či R. Braya. V tomto čase absolvoval aj študijnú cestu do Talianska. Po ďalších štúdiách sa nakrátko zamestnal ako romanista v Literárnovednom ústave Slovenskej akadémie vied (1951 – 1952), z ktorého ho pre údajný kozmopolitizmus prepustili. Rehabilitovaný bol až v roku 1968. Neskôr pracoval ako redaktor vo vydavateľstve SVKL/Tatran (1952 – 1962), kde založil Knižnicu estetického vzdelávania a počas rokov politického uvoľnenia ako šéfredaktor v časopise Slovenské divadlo (1965 – 1969), kde dohromady publikoval okolo 250 textov. To už pôsobil v Kabinete orientalistiky (1962 – 1963), potom v Ústave slovenskej literatúry na oddelení divadla a filmu (1963 – 7193) a Umenovednom ústave (1973 – 1995) SAV v Bratislave. Až do odchodu na dôchodok bol členom jeho Vedeckej rady. V roku 1972 a 1975 – 1979 bol zároveň externým pedagógom na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.

Vedecky sa zaoberal literatúrou, divadlom, filmom, výtvarným umením, architektúrou, kultúrou, estetikou a filozofiou v širokom európskom kontexte, popritom sa s príznačnou skromnosťou sám stal osobnosťou európskeho formátu. Jeho práca mala vo veľkej miere priekopnícky charakter a často predstavovala základný vedecký výskum.

V oblasti teatrológie divadlo vnímal vždy v spojení s drámou a literárnym dianím okolo, pričom sa zameriaval skoro výlučne na staršie obdobia do roku 1945 (o. i. zásadne revidoval pohľad na barokové divadlo), súčasnosť prenechával iným. Systematicky publikoval najmä o dramatike slovenského literárneho realizmu a moderny (P. O. Hviezdoslav, M. Kukučín, V. Hurban Vladimírov, J. Jesenský, P. Socháň a i.), o vývinových tendenciách slovenskej dramatiky a vplyvoch európskej kultúry na domáci vývin. Rukopis monografie Slovenská dramatika v epoche realizmu z roku 1983 však mohol vydať až v roku 1990.

Sám divadelné kritiky nepísal, no podrobne sa kriticky vyrovnával s tvorbou divadelných kritikov (R. Uhlár, A. Mráz, M. Považan, J. Valach) a dramaturgov (A. Mráz, F. Hoffman, J. Felix a i.) či písal o kritickej percepcii tvorby J. Jamnického. V štúdii Slovenská divadelná kritika a teória v rokoch 1939 – 1945 (1995) prvý podal ucelený pohľad na zrod našej divadelnej kritiky až po koniec vojnových rokov. Usúvzťažňoval aj osobnosti slovenskej literatúry so svetom drámy a divadla (A. Matuška). Zostavoval a komentoval knižné výbery dramatickej spisby a antológie z tvorby domácich dramatikov (J. Barč-Ivan, I. Stodola). Je autorom množstva knižných doslovov, stoviek štúdií a článkov o osobnostiach svetovej dramatiky (J. W. Goethe, F. Schiller, W. Shakespeare, F. Dürrenmatt, H. Ibsen, E. Albee a i.). Slovenskej kultúre sprístupňoval absurdné, expresionistické, surrealistické a svetové divadlo vôbec. Svoje teoretické úvahy o otázkach dramatických umení (herectvo, réžia a i.) neskôr vydával knižne. Zlomok jeho teatrologických názorov vyšiel v dvoch zväzkoch ako Pohľady na slovenské divadlo, dramatiku a kritiku (1998).

Z pozícií diferenciálnej estetiky analyzoval vzťahy medzi literatúrou, divadlom, filmom a ostatnými dramatickými umeniami. Jeho kniha Estetické paralely umenia (1976) patrí k najvýznamnejším monografiám slovenskej teatrológie, no po vydaní bola z ideologických dôvodov zakázaná. Pre autora znamenala ukončenie činnosti na Vysokej škole múzických umení a zastavenie vedeckého postupu. V úvodnej časti Fenomény divadla sa autor zaoberal problémami individuálnej a kolektívnej diváckej katarzie, podobami moderného herectva (tvár a maska v divadle a vo filme), premenami funkcií divadelného kostýmu či interakciou medzi hľadiskom a javiskom.

Svojmu presvedčeniu sa napriek perzekúciám nikdy nespreneveril, voči komunistickému režimu ostal rezistentný s čistým morálnym profilom. Opätovne rehabilitovaný bol až po zmene režimu (1991 – DrSc., 1992 – prof.), keď už v dôchodkovom veku dokázal ešte zásadne dotvoriť a zavŕšiť svoje dielo monumentálnych kvalít.

Publikoval v domácich periodikách Slovenské divadlo, Slovenská literatúra, Film a divadlo, Hudobný život, Javisko, Katolícke noviny, Knižný magazín, Kultúrny magazín, Romboid, Slovenská hudba, Slovenské pohľady, Tvorba, Verbum atď. Z českých časopisov to boli Estetika, Panoráma Kulturní tvorba.

Po Novembri ´89 odkrýval a sprístupňoval dovtedy neznáme alebo zakázané oblasti slovenskej kultúry. Jeho dielo tvorí základ každého ďalšieho skúmania tzv. bielych miest slovenskej kultúrnej histórie 20. storočia. V množstve zásadných publikačných činov sa autorsky a editorsky predstavil ako vynikajúci znalec kresťanskej a disidentskej kultúry Slovenska, ale aj slovenského exilu po roku 1945. Externe spolupracoval s viacerými vydavateľstvami, bol vedeckým redaktorom vydavateľstva Lúč. Vďaka jeho aktivite mohli vyjsť diela L. Hanusa, P. Straussa, J. Kútnika-Šmálova, R. Dilonga, J. Silana, P. Ušáka-Olivu, A. Žarnova, K. Strmeňa, M. Šprinca, J. Harantu, S. Veigla a i.

Jeho práca vo všeobecnosti vynikala precíznosťou a systematickosťou, individuálne portréty podával v kontexte širokej panoramatickej koncepcie svojej vedeckej, esejistickej a publicistickej tvorby, s veľkou interdisciplinárnou rozhľadenosťou, ako i prístupným a čitateľsky pútavým štýlom písania, čo jeho tvorbu približovalo širokej verejnosti.

Aj vo vysokom veku bol stále publikačne aktívny, v diele Takto som ich poznal  (2015) vytvoril viac než tri desiatky spomienkových, nie však sentimentálnych portrétov osobností z prostredia literatúry a divadla. V roku 1999 ho Ján Pavol II. ocenil Veľkým krížom rytierskeho radu sv. Gregora Veľkého, rovnako je nositeľom aj najvyššieho štátneho vyznamenania Slovenskej republiky – Radu Ľ. Štúra 1. triedy.

Zomrel ako renesančná, reprezentatívna a neprehliadnuteľná osobnosť slovenskej kultúry s neobyčajným rozhľadom a záberom. Jeho univerzálne dielo stierajúce hranice odborov a špecializácií u nás nemá obdobu. Poznanie vnímal v jeho celistvosti ako univerzum. Patril k najvýznamnejším slovenským vedcom v oblasti humanitných vied.

Výberová bibliografia autora:

IONESCO, E. – J. P. Poznámky o divadle. In Slovenské divadlo, 1964, roč. 12, č. 4, s. 491 – 503.

PAŠTEKA, Július. Nové obzory súčasného divadla. In Moderná svetová dráma. Bratislava : SVKL, 1964, s. 351 – 389.

MEJERCHOĽD, Vsevolod E. O divadle, divadelnosti a divadelníkoch. Komentoval Július Pašteka. In Slovenské divadlo, 1966, roč. 14, č. 3, s. 333 – 367.

PAŠTEKA, Július. Estetické paralely umenia : štúdie o divadle, dramatike a filme. Bratislava : Veda, 1976. 532 s.

PAŠTEKA, Július. Niekoľko pohľadov na filmovú a televíznu réžiu. In Teória dramatických umení. Bratislava : Tatran, 1979, s. 216 – 239.

PAŠTEKA, Július. Tvorivé princípy a vzťahy v sústave dramatických umení. In Teória dramatických umení. Bratislava : Tatran, 1979, s. 47 – 64.

Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, 2. Július Pašteka, autor 170 menných a 121 vecných hesiel. Bratislava : Veda, [1] 1989, 695 s., [2] 1990, 712 s. [1] ISBN 80-224-0000-9, [2] ISBN 80-224-0001-7.

PAŠTEKA, Július. Slovenská dramatika v epoche realizmu : dialektika vývinu a mnohotvárnosť tvorby. Bratislava : Tatran, 1990. 408 s. ISBN 80-222-0185-5.

PAŠTEKA, Július. Slovenská divadelná kritika a teória v rokoch 1939 – 1945. In Slovenské divadlo, 1995, roč. 43, č. 2, s. 135 – 155.

PAŠTEKA, Július. Pohľady na slovenské divadlo, dramatiku a kritiku I., II. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1998. [I.] 529 s., [II.] 331 s. ISBN 80-85455-62-5.

PAŠTEKA, Július. Eseje o svetových dramatikoch. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1998. 559 s. ISBN 80-85455-83-8.

PAŠTEKA, Július. Tvár a tvorba slovenskej katolíckej moderny. Bratislava : Lúč, 2002. 592 s. ISBN 80-7114-370-7.

PAŠTEKA, Július. Spätný pohľad bez kamery : príspevky o teórii filmu. Bratislava : Veda, 2005. 277 s. ISBN 80-968514-2-X.

PAŠTEKA, Július. Medzi dvoma kultúrami – slovenskou a českou : (komparatistické pohľady, príklady, podnety). Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 2013. 671 s. ISBN 978-80-7165-917-4.

PAŠTEKA, Július. Takto som ich poznal. Bratislava : Literárne informačné centrum, 2015. 178 s. ISBN 978-80-8119-094-0.

PAŠTEKA, Július. Mozaika. Bratislava : Petrus, 2016. 180 s. ISBN 987-80-89233-92-2.

PAŠTEKA, J. – KOVÁČ ADAMOV, M. – MAŤOVČÍK, A. Slovenské ľudové betlehemské hry. Martin : Slovenská národná knižnica, 2018. 352 s. ISBN 978-80-8149-101-6.

Výberová literatúra o autorovi:

ČAVOJSKÝ, Ladislav. Portréty a panoramatické obrazy : Július Pašteka otvoril nové Divadelné obzory. In Teatro, 1998, roč. 4, č. 12, s. 33 – 34.

ČEPAN, Oskar. Július Pašteka šesťdesiatročný. In Slovenská literatúra, 1984, roč. 31, č. 4, s. 351 – 352.

Hommage á Július Pašteka. Zostavil Miloš Mistrík. Bratislava : Veda, 2009. 190 s. ISBN 978-80-968514-6-1.

MAŤAŠÍK, Andrej. Deväť desaťročí umenovedca Júliusa Pašteku. In Slovenské divadlo, 2014, roč. 62, č. 2, s. 230 – 231.

MISTRÍK, Miloš. Viac ako pohľady. In Slovenské divadlo, 1999, roč. 47, č. 2 – 3, s. 243 – 245.

MISTRÍK, Miloš. Zomrel prof. PhDr. Július Pašteka, DrSc. [online]. In Slovenská akadémia vied, 20. 11. 2019 [cit. .2020-07-30]. Dostupné na: https://www.sav.sk/index.php?doc=services-news&source_no=20&news_no=8579

MISTRÍK, Miloš – PODMAKOVÁ, Dagmar – JUSKOVÁ, Ivana. Personálna bibliografia Júliusa Pašteku. In Slovenské divadlo, 2000, roč. 48, č. 2 – 3, s. 163 – 204.

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content