Študoval na gymnáziách v Bratislave, Nových Zámkoch, Trnave, Šuranoch, maturoval v Trenčíne (1936 – 1943). Filozofickú fakultu Slovenskej univerzity v Bratislave absolvoval v odbore francúzsky jazyk a filozofia (1943 – 1949). Akademický rok 1945/46 strávil na Literárnej fakulte vo švajčiarskom Lausanne, kde študoval o. i. u J. Piageta či R. Braya. V tomto čase absolvoval aj študijnú cestu do Talianska. Po ďalších štúdiách sa nakrátko zamestnal ako romanista v Literárnovednom ústave Slovenskej akadémie vied (1951 – 1952), z ktorého ho pre údajný kozmopolitizmus prepustili. Rehabilitovaný bol až v roku 1968. Neskôr pracoval ako redaktor vo vydavateľstve SVKL/Tatran (1952 – 1962), kde založil Knižnicu estetického vzdelávania a počas rokov politického uvoľnenia ako šéfredaktor v časopise Slovenské divadlo (1965 – 1969), kde dohromady publikoval okolo 250 textov. To už pôsobil v Kabinete orientalistiky (1962 – 1963), potom v Ústave slovenskej literatúry na oddelení divadla a filmu (1963 – 7193) a Umenovednom ústave (1973 – 1995) SAV v Bratislave. Až do odchodu na dôchodok bol členom jeho Vedeckej rady. V roku 1972 a 1975 – 1979 bol zároveň externým pedagógom na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.
Vedecky sa zaoberal literatúrou, divadlom, filmom, výtvarným umením, architektúrou, kultúrou, estetikou a filozofiou v širokom európskom kontexte, popritom sa s príznačnou skromnosťou sám stal osobnosťou európskeho formátu. Jeho práca mala vo veľkej miere priekopnícky charakter a často predstavovala základný vedecký výskum.
V oblasti teatrológie divadlo vnímal vždy v spojení s drámou a literárnym dianím okolo, pričom sa zameriaval skoro výlučne na staršie obdobia do roku 1945 (o. i. zásadne revidoval pohľad na barokové divadlo), súčasnosť prenechával iným. Systematicky publikoval najmä o dramatike slovenského literárneho realizmu a moderny (P. O. Hviezdoslav, M. Kukučín, V. Hurban Vladimírov, J. Jesenský, P. Socháň a i.), o vývinových tendenciách slovenskej dramatiky a vplyvoch európskej kultúry na domáci vývin. Rukopis monografie Slovenská dramatika v epoche realizmu z roku 1983 však mohol vydať až v roku 1990.
Sám divadelné kritiky nepísal, no podrobne sa kriticky vyrovnával s tvorbou divadelných kritikov (R. Uhlár, A. Mráz, M. Považan, J. Valach) a dramaturgov (A. Mráz, F. Hoffman, J. Felix a i.) či písal o kritickej percepcii tvorby J. Jamnického. V štúdii Slovenská divadelná kritika a teória v rokoch 1939 – 1945 (1995) prvý podal ucelený pohľad na zrod našej divadelnej kritiky až po koniec vojnových rokov. Usúvzťažňoval aj osobnosti slovenskej literatúry so svetom drámy a divadla (A. Matuška). Zostavoval a komentoval knižné výbery dramatickej spisby a antológie z tvorby domácich dramatikov (J. Barč-Ivan, I. Stodola). Je autorom množstva knižných doslovov, stoviek štúdií a článkov o osobnostiach svetovej dramatiky (J. W. Goethe, F. Schiller, W. Shakespeare, F. Dürrenmatt, H. Ibsen, E. Albee a i.). Slovenskej kultúre sprístupňoval absurdné, expresionistické, surrealistické a svetové divadlo vôbec. Svoje teoretické úvahy o otázkach dramatických umení (herectvo, réžia a i.) neskôr vydával knižne. Zlomok jeho teatrologických názorov vyšiel v dvoch zväzkoch ako Pohľady na slovenské divadlo, dramatiku a kritiku (1998).
Z pozícií diferenciálnej estetiky analyzoval vzťahy medzi literatúrou, divadlom, filmom a ostatnými dramatickými umeniami. Jeho kniha Estetické paralely umenia (1976) patrí k najvýznamnejším monografiám slovenskej teatrológie, no po vydaní bola z ideologických dôvodov zakázaná. Pre autora znamenala ukončenie činnosti na Vysokej škole múzických umení a zastavenie vedeckého postupu. V úvodnej časti Fenomény divadla sa autor zaoberal problémami individuálnej a kolektívnej diváckej katarzie, podobami moderného herectva (tvár a maska v divadle a vo filme), premenami funkcií divadelného kostýmu či interakciou medzi hľadiskom a javiskom.
Svojmu presvedčeniu sa napriek perzekúciám nikdy nespreneveril, voči komunistickému režimu ostal rezistentný s čistým morálnym profilom. Opätovne rehabilitovaný bol až po zmene režimu (1991 – DrSc., 1992 – prof.), keď už v dôchodkovom veku dokázal ešte zásadne dotvoriť a zavŕšiť svoje dielo monumentálnych kvalít.
Publikoval v domácich periodikách Slovenské divadlo, Slovenská literatúra, Film a divadlo, Hudobný život, Javisko, Katolícke noviny, Knižný magazín, Kultúrny magazín, Romboid, Slovenská hudba, Slovenské pohľady, Tvorba, Verbum atď. Z českých časopisov to boli Estetika, Panoráma a Kulturní tvorba.
Po Novembri ´89 odkrýval a sprístupňoval dovtedy neznáme alebo zakázané oblasti slovenskej kultúry. Jeho dielo tvorí základ každého ďalšieho skúmania tzv. bielych miest slovenskej kultúrnej histórie 20. storočia. V množstve zásadných publikačných činov sa autorsky a editorsky predstavil ako vynikajúci znalec kresťanskej a disidentskej kultúry Slovenska, ale aj slovenského exilu po roku 1945. Externe spolupracoval s viacerými vydavateľstvami, bol vedeckým redaktorom vydavateľstva Lúč. Vďaka jeho aktivite mohli vyjsť diela L. Hanusa, P. Straussa, J. Kútnika-Šmálova, R. Dilonga, J. Silana, P. Ušáka-Olivu, A. Žarnova, K. Strmeňa, M. Šprinca, J. Harantu, S. Veigla a i.
Jeho práca vo všeobecnosti vynikala precíznosťou a systematickosťou, individuálne portréty podával v kontexte širokej panoramatickej koncepcie svojej vedeckej, esejistickej a publicistickej tvorby, s veľkou interdisciplinárnou rozhľadenosťou, ako i prístupným a čitateľsky pútavým štýlom písania, čo jeho tvorbu približovalo širokej verejnosti.
Aj vo vysokom veku bol stále publikačne aktívny, v diele Takto som ich poznal (2015) vytvoril viac než tri desiatky spomienkových, nie však sentimentálnych portrétov osobností z prostredia literatúry a divadla. V roku 1999 ho Ján Pavol II. ocenil Veľkým krížom rytierskeho radu sv. Gregora Veľkého, rovnako je nositeľom aj najvyššieho štátneho vyznamenania Slovenskej republiky – Radu Ľ. Štúra 1. triedy.
Zomrel ako renesančná, reprezentatívna a neprehliadnuteľná osobnosť slovenskej kultúry s neobyčajným rozhľadom a záberom. Jeho univerzálne dielo stierajúce hranice odborov a špecializácií u nás nemá obdobu. Poznanie vnímal v jeho celistvosti ako univerzum. Patril k najvýznamnejším slovenským vedcom v oblasti humanitných vied.
IONESCO, E. – J. P. Poznámky o divadle. In Slovenské divadlo, 1964, roč. 12, č. 4, s. 491 – 503.
PAŠTEKA, Július. Nové obzory súčasného divadla. In Moderná svetová dráma. Bratislava : SVKL, 1964, s. 351 – 389.
MEJERCHOĽD, Vsevolod E. O divadle, divadelnosti a divadelníkoch. Komentoval Július Pašteka. In Slovenské divadlo, 1966, roč. 14, č. 3, s. 333 – 367.
PAŠTEKA, Július. Estetické paralely umenia : štúdie o divadle, dramatike a filme. Bratislava : Veda, 1976. 532 s.
PAŠTEKA, Július. Niekoľko pohľadov na filmovú a televíznu réžiu. In Teória dramatických umení. Bratislava : Tatran, 1979, s. 216 – 239.
PAŠTEKA, Július. Tvorivé princípy a vzťahy v sústave dramatických umení. In Teória dramatických umení. Bratislava : Tatran, 1979, s. 47 – 64.
Encyklopédia dramatických umení Slovenska 1, 2. Július Pašteka, autor 170 menných a 121 vecných hesiel. Bratislava : Veda, [1] 1989, 695 s., [2] 1990, 712 s. [1] ISBN 80-224-0000-9, [2] ISBN 80-224-0001-7.
PAŠTEKA, Július. Slovenská dramatika v epoche realizmu : dialektika vývinu a mnohotvárnosť tvorby. Bratislava : Tatran, 1990. 408 s. ISBN 80-222-0185-5.
PAŠTEKA, Július. Slovenská divadelná kritika a teória v rokoch 1939 – 1945. In Slovenské divadlo, 1995, roč. 43, č. 2, s. 135 – 155.
PAŠTEKA, Július. Pohľady na slovenské divadlo, dramatiku a kritiku I., II. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1998. [I.] 529 s., [II.] 331 s. ISBN 80-85455-62-5.
PAŠTEKA, Július. Eseje o svetových dramatikoch. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1998. 559 s. ISBN 80-85455-83-8.
PAŠTEKA, Július. Tvár a tvorba slovenskej katolíckej moderny. Bratislava : Lúč, 2002. 592 s. ISBN 80-7114-370-7.
PAŠTEKA, Július. Spätný pohľad bez kamery : príspevky o teórii filmu. Bratislava : Veda, 2005. 277 s. ISBN 80-968514-2-X.
PAŠTEKA, Július. Medzi dvoma kultúrami – slovenskou a českou : (komparatistické pohľady, príklady, podnety). Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 2013. 671 s. ISBN 978-80-7165-917-4.
PAŠTEKA, Július. Takto som ich poznal. Bratislava : Literárne informačné centrum, 2015. 178 s. ISBN 978-80-8119-094-0.
PAŠTEKA, Július. Mozaika. Bratislava : Petrus, 2016. 180 s. ISBN 987-80-89233-92-2.
PAŠTEKA, J. – KOVÁČ ADAMOV, M. – MAŤOVČÍK, A. Slovenské ľudové betlehemské hry. Martin : Slovenská národná knižnica, 2018. 352 s. ISBN 978-80-8149-101-6.
ČAVOJSKÝ, Ladislav. Portréty a panoramatické obrazy : Július Pašteka otvoril nové Divadelné obzory. In Teatro, 1998, roč. 4, č. 12, s. 33 – 34.
ČEPAN, Oskar. Július Pašteka šesťdesiatročný. In Slovenská literatúra, 1984, roč. 31, č. 4, s. 351 – 352.
Hommage á Július Pašteka. Zostavil Miloš Mistrík. Bratislava : Veda, 2009. 190 s. ISBN 978-80-968514-6-1.
MAŤAŠÍK, Andrej. Deväť desaťročí umenovedca Júliusa Pašteku. In Slovenské divadlo, 2014, roč. 62, č. 2, s. 230 – 231.
MISTRÍK, Miloš. Viac ako pohľady. In Slovenské divadlo, 1999, roč. 47, č. 2 – 3, s. 243 – 245.
MISTRÍK, Miloš. Zomrel prof. PhDr. Július Pašteka, DrSc. [online]. In Slovenská akadémia vied, 20. 11. 2019 [cit. .2020-07-30]. Dostupné na: https://www.sav.sk/index.php?doc=services-news&source_no=20&news_no=8579
MISTRÍK, Miloš – PODMAKOVÁ, Dagmar – JUSKOVÁ, Ivana. Personálna bibliografia Júliusa Pašteku. In Slovenské divadlo, 2000, roč. 48, č. 2 – 3, s. 163 – 204.
Publikované v roku 2023.
Divadelný ústav, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
www.theatre.sk
© 2020 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené.
Divadelný ústav je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky