Pochádzal z rodiny evanjelického farára Fridricha Viliama Paulínyho. Základnú školu navštevoval v Novom Meste nad Váhom (1832 – 1834), latinskú školu v Senci (1834 – 1836), v Komárne (1836 – 1837). Štúdium na gymnáziu v Modre (1838 – 1843) absolvoval aj pod vedením K. Štúra. Po skončení gymnaziálnych štúdií študoval na evanjelickom lýceu v Bratislave (1843 – 1846), kde bol poslucháčom Ľ. Štúra. Počas študentských rokov sa zapojil do činnosti spolku Tatrín (1845), bol členom Slovenského ústavu a Jednoty mládeže slovenskej na lýceu v Bratislave (1843 – 1846). Redigoval Národňí zábavňík (1845 – 1846). Po skončení štúdia pôsobil v Kovine v Srbsku ako vychovávateľ, neskôr v rodine šľachtica M. Laskáryho v Horných Príbelciach (1846), kde sa spoznal s J. Rotaridesom a J. Kráľom. V roku 1848 prijal V. Pauliny miesto profesora na lýceu v Kremnici. Počas revolúcie vydal politický spis Vek slobody a aby sa vyhol trestnému stíhaniu, vstúpil do košútovskej armády. V roku 1849 sa stal dôstojníkom povstaleckého vojska. V roku 1850 sa stal úradníkom na župnom úrade v Trenčíne, neskôr podslúžnym v Osliansko-rudnanskom okrese, v roku 1851 bol menovaný za hlavného slúžneho v Bytči. V rokoch 1853 – 1860 pôsobil v maďarskom Kecskeméte ako stoličný komisár. V roku 1855 sa oženil s Vilmou Tóthovou, adoptovaním po svadbe získal šľachtický titul a k svojmu menu pripojil aj meno manželky. V roku 1861 sa presťahoval do Budína, kde vydával humoristický časopis Černokňažník a neskôr obnovil aj vydávanie beletristického časopisu Sokol. V rokoch 1863 – 1867 pôsobil v Skalici. Po smrti Kuzmányho sa presťahoval do Martina ako úradujúci podpredseda Matice slovenskej, kde sa stal vedúcou osobnosťou slovenského politického života a vyvíjal mnohostrannú organizačnú a redakčnú činnosť. V rokoch 1871 – 1874 bol zodpovedným redaktorom Národných novín, v ktorých rozvinul mnohostrannú publicistickú aktivitu.
Literárnej činnosti sa venoval už od študentských čias, začínal básňami lyricko-reflexívneho charakteru. Neskôr jeho dcéra vydala zbierku Básne Viliama Paulinyho-Tótha (1877). Významnejšia bola jeho prozaická tvorba, v ktorej reagoval na súdobé problémy. Výber z vlastných a preložených próz vydal v štvorzväzkovej knihe Besiedky 1 – 4 (1866 – 1870). Napísal historický román Trenčiansky Matúš (1871), v ktorom zdôvodňoval práva Slovákov v rámci rakúsko-uhorskej monarchie po utvorení dualistického vládneho režimu. Je autorom memoárového a životopisného diela Škola a život (1862), Trinásta pieseň (1862), Volebné spomienky (1870), Tri dni zo života Štúrovho, publicistických cyklov Listy k slovenskému Tomášovi (1870) a Slovenčina v spoločenskom živote (1873). Písal aj poviedky, novely, črty, satiry a frašky.
V. P.-T. bol aktívny aj v oblasti divadelníctva a dramatickej tvorby. Dôležité miesto v rámci jeho tvorby má desaťdielna veršovaná dráma Ľudská komédia (publikovaná v roku 1862 v časopise Sokol), inšpirovaná Goetheho Faustom a Krasińskeho Nebožskou komédiou. Hra bola prvýkrát uvedená v úprave a réžii R. Poláka v divadelnom súbore J. Chalupku v Brezne. Taktiež je autorom veselohry Kocúrkovský bál (1851, publikované v Sokole 1864) a Pánsláv (1867). V. P.-T. čerpal námety pre veselohry najmä zo slovenského malomestského prostredia. Vesolohra Kocúrkovský bál bola obľúbená a často uvádzaná v ochotníckych divadlách naprieč Slovenskom. V rukopise sa zachovala voľná úprava drámy V. Huga Le roi s’amuse s názvom Pomsta otcova, predohra k dráme Hoda Sitňan, smutnohra Matúš a začiatok hry Nevesta z Prahy.
Rozvoju divadelníctva napomáhal aj ako člen posudzovacieho výboru matičných dramatických súťaží a ako vydavateľ hier Jonáša Záborského. Posudzoval aj hry J. Podhradského, J. Grajchmana, M. Ferienčíka, D. Bacháta, T. Barbierika, H. Lojku a i. V časopisoch uverejňoval preklady a voľné adaptácie veselohier, ktoré sa potom hrali na ochotníckych scénach: R. Genée Pod čepcom (in Černokňažník, 1862), K. A. Görner Po anglicky (in Černokňažník, 1864), R. Benedix Strýko (in Sokol, 1868), E. Szigligeti Dve pištole (in Orol, 1871), F. Janke Bol v Paríži (in Národné noviny, 1872), A. Fredro Pán Tomáš (vyšlo knižne, Turčiansky Sv. Martin, 1874) a i. Jeho preklady sa používali dlhý čas a vychádzali aj v divadelných edíciách.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Kocúrkovský bál. In Černokňažník, 1862, s. 1 – 32.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Ľudská komédia. In Sokol, 1862, roč. 1, č. 1 – 9. Vyšla na pokračovanie v 9 číslach.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Pansláv. In Sokol, 1867, roč. 6, č. 6 – 10. Vyšiel na pokračovanie v 5 číslach.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Trenčiansky Matúš. Turč. Sv. Martin : Tlačou a nákladom Kníhtlačiarsko-účastinárskeho spolku, 1871. 175 s.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Slovenské bájeslovie. Turčiansky sv. Martin : Viliam Pauliny-Tóth, 1876. 109 s.
PAULINY-TÓTH, Viliam. Tri dni zo Štúrovho života. Pacov : Přemysl Placek, 1919. 59 s.
CESNAKOVÁ-MICHALCOVÁ, Milena a kol. Kapitoly z dejín slovenského divadla: od najstarších čias po realizmus. Bratislava : Slovenská akadémia vied, 1967. 590 s.
ČAVOJSKÝ, Ladislav. Romantický dramatik Viliam Pauliny-Tóth. In Slovenské divadlo, 1999, roč. 47, č. 1, s. 586 – 599.
ČAHOJ, Peter. Dramatik Viliam Paulíny-Tóth. In Slovenské divadlo, 2006, roč. 54, č. 3, s. 469 – 493.
Encyklopédia dramatických umení Slovenska II. M – Ž. Bratislava : Veda, 1990, s. 173 – 174. ISBN 80-224-0001-7.
Encyklopédia slovenských spisovateľov. Bratislava : Obzor, 1984, s. 17 – 19.
Publikované v roku 2023.
Divadelný ústav, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
www.theatre.sk
© 2020 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené.
Divadelný ústav je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky