PREDMERSKÝ, Vladimír
* 21. 4. 1932 Trenčín
historik bábkového divadla, recenzent, dramaturg, režisér
Pseudonymy/šifry: Vlado Predmerský, -vp-, V. P.

Syn Vladimíra Predmerského, priekopníka špeciálnej pedagogiky na Slovensku, manžel bábkoherečky Judity Predmerskej, otec herca Juraja Predmerského a režiséra Ivana Predmerského, strýko herca Martina Horňáka.

V roku 1952 absolvoval odbor keramika na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Bratislave (dnes Škola umeleckého priemyslu Josefa Vydru) a v roku 1956 bábkoherectvo na Bábkarskej katedre Divadelnej fakulty Akadémie múzických umení (DAMU) v Prahe (dnes Katedra alternatívneho a bábkového divadla DAMU).

S tvorbou začínal v neprofesionálnych súboroch – v bábkarskom súbore pri Telovýchovnej jednote Sokol v Trenčíne, počas stredoškolských štúdií v Bratislave v bábkovom súbore pri Vyššej škole umeleckého priemyslu pod vedením M. Fikariho.

Po absolvovaní štúdia na DAMU nastúpil v roku 1956 do súboru Bábková scéna Divadla Petra Jilemnického v Žiline (dnes Bábkové divadlo Žilina). Krátko po nástupe sa etabloval ako dramaturg a režisér a na týchto pozíciách tam pracoval do roku 1961. V rovnakých funkciách potom pôsobil v rokoch 1961 – 1972 aj v Štátnom bábkovom divadle v Bratislave (dnes Bratislavské bábkové divadlo) a v rokoch 1984 – 1988 v Krajskom bábkovom divadle v Banskej Bystrici (dnes Bábkové divadlo na Rázcestí). Režíroval aj v bábkových divadlách v Nitre, Košiciach, v chorvátskom Osijeku a v srbskej Subotici. Od začiatku šesťdesiatych rokov 20. storočia sa venoval aj televíznej réžii, v rokoch 1972 – 1993 pôsobil v Československej televízii (dnes Rozhlas a televízia Slovenska) ako vedúci tvorivej skupiny pre deti v Hlavnej redakcii programov pre deti a mládež.

Založil a v akademickom roku 1989/1990 viedol na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave bábkoherecké oddelenie, z ktorého potom vznikla Katedra bábkarskej tvorby DF VŠMU. V rokoch 1996 až 2001 pôsobil ako dokumentátor v Národnom divadelnom centre (neskôr Divadelný ústav Bratislava).

Do jeho tvorby patrí aj autorstvo výstav, účasť v porotách na prehliadkach, festivaloch, seminároch a konferenciách (to všetko na Slovensku i v zahraničí) aj iniciácia pôvodnej slovenskej bábkovej hry, ktorú podnietil z pozície dramaturga v šesťdesiatych rokoch 20. storočia.

V. P. publikoval nepretržite od druhej polovice päťdesiatych rokov 20. storočia do roku 2020. Počet jeho písomných výstupov sa počíta v stovkách. Rozsiahlejšie historiografické práce publikoval knižne, v zborníkoch a časopisecky. Články o bábkarskom dianí a recenzie zverejňoval v širokom spektre domácej aj zahraničnej tlače a tiež na internete.

Postupne vydal niekoľko publikácií mapujúcich dejiny slovenského bábkového divadla. Začal Príspevkom k dejinám slovenského bábkového divadla do roku 1945 (1966). Nasledovali vysokoškolské skriptá pre DAMU v Prahe Dejiny bábkového divadla na Slovensku do roku 1950 (1985), Slovenské bábkové divadlo. Vývinové etapy profesionálneho bábkarstva 1945 –1971 (1998), stať Bábkové divadlo v rokoch 1890 – 1970 v publikácii Slovenské divadlo v 20. storočí (1999) a stať Bábkové divadlo 1948 – 1971 Dejinách slovenského divadla II. 1948 – 2000 (2020). Zostavil a odborne viedol vznik publikácie Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla (2020), do ktorej napísal aj niektoré kapitoly.

Čiastkovými témami z dejín a teórie bábkového divadla sa zaoberal v množstve publikácií, kde figuruje ako autor alebo spoluautor, napríklad: Amatérske bábkarstvo na Slovensku po roku 1945 (1967), 20 rokov: Slovenské profesionálne bábkové divadlo (1970), Čaro oživenej fantázie (1979), Bábkarská Bystrica = Puppetry festival (1996), Pohľady a výhľady (1997), Slovenské profesionálne bábkové divadlá v sezónach 1950/51 – 1970/71 (1997), Šamani, mágovia a komedianti (2002), Erik Kolár – pedagog (2007), Mladé staré divadlo 1951 – 2006 (2007), Od Gulivera k Filipkovi. 50 rokov Bábkového divadla v Košiciach (2009), Karel Brožek (2015).

Je autorom hesiel do slovenských a československých encyklopédií a slovníkov Slovník slovenských spisovateľov pre deti a mládež (1970 a 2005), Encyklopédia Slovenska (1977 a 1978), Pyramída. Encyklopedický časopis moderného človeka (1979), Pedagogická encyklopédia Slovenska (1984), Malá československá encyklopedie (1984 až 1987), Encyklopédia dramatických umení Slovenska (1989 a 1990), Ilustrovaný encyklopedický slovník (1980 až 1982), Encyclopaedia Beliana (1999 až 2016 tlačou aj online).

Analytické aj informačne ladené články a recenzie uverejňoval v širokom spektre odborných periodík, najdlhšie v časopise Československý loutkář (neskôr Loutkář). Od roku 1953 do roku 2016 tam publikoval viac než 300 príspevkov. V rokoch 1971 až 1982 a potom 1992 až 2013 mal stálu rubriku Zápisník zo Slovenska. V niektorých etapách ju ponímal kaleidoskopicky, no často sa pod opakujúcim sa všeobecným názvom článku Zápisník zo Slovenska ukrýva aj analytický pohľad na problém z histórie či teórie bábkového divadla. Na stránkach tohto periodika informoval o dianí v slovenskom bábkovom divadle, pripravoval medailóny osobností bábkarstva, no informoval aj zahraničných festivaloch či o svojom štúdiu a pedagógoch na Bábkarskej katedre DAMU. Jeho príspevky poskytujú komplexný pohľad na bábkarské diania, obsahujú množstvo informácií o konferenciách, publikáciách, osobnostiach a odhaľujú často nepoznané súvislosti.

Rozsiahlejšie state o bábkovom divadle uverejnil v odbornej revue Slovenskej akadémie vied Slovenské divadlo. Ďalšie články publikoval v periodikách Film a divadlo, Ľudová tvorivosť a nástupníckych časopisoch Umelecké slovoJavisko. Publikoval aj v periodikách Zlatý máj a následníckej revue Bibiana, v časopisoch Teatro, kød – konkrétne o divadle aj na online platforme Monitoring divadiel na Slovensku (v začiatkoch sa projekt volal IS.theatre.sk). Zo zahraničných napríklad v slovinskom časopise Lutka a maďarskom Art Limes.

V menšom množstve uverejnil príspevky aj v periodikách Kultúrny život, Vychovávateľ, Panoráma, Príroda a spoločnosť, Smena, Dialóg, Priateľ, Práca, Pravda, Kontakt, Nové slovo a Slovenská republika.

Výpočet jeho publikačnej činnosti dopĺňajú aj zbierky hier, ktoré zostavil a napísal do nich predhovory či doslovy a dramaturgicko-režijné poznámky, texty do katalógov k výstavám, príspevky vo festivalových spravodajoch a interných informačných bulletinoch Správy Zväzu československých divadelných umelcov, resp. Zväzu slovenských dramatických umelcov, ktorých bol členom. Bol respondentom zväčša odborne ladených rozhovorov.

Publikačná činnosť V. P. sa vyznačuje symbiózou odbornosti a pútavosti. Používa dôkladnú argumentáciu, uvádza príklady konkrétnych inscenácií či iné dôležité súvislosti. Jeho texty majú často esejistický náboj, sú „čítavé“ pre širší, nielen odborný okruh recipientov.

Vďaka jeho kontinuálnej aktivite v oblasti teórie a histórie bábkového divadla emancipoval tento divadelný druh v slovenskej teatrológii. Zúčastňoval sa na konferenciách, kde do rámcových tém vždy prispel analýzou toho, ako je to s danou problematikou v oblasti bábkarskej tvorby. V jeho písomných výstupoch však necítiť zhovievavosť voči menšinovému druhu so zložitými vývojovými peripetiami. Práve naopak, aj smerom do komunity bol často konfrontačný a burcujúci k väčšiemu záujmu, vzdelávaniu a rozhľadu, k zvyšovaniu kvality. Neraz sa púšťal do polemík, spomenúť môžeme výmenu s J. A. Novotným na stránkach Československého loutkáře v rokoch 1964 a 1965. J. A. Novotný odpovedal V. Predmerskému na stať Kam kráčaš bábkarská dramaturgia? príspevkom Chce-li pán vzácny k tanečku se mnou… (Československý loutkář, č. 10/1964, s. 225) a Predmerský následne článkom Zakrývanie a retušovanie (Československý loutkář, č. 11/1965). Iným príkladom môže byť článok Súvislosti a paradoxy v časopise Teatro, kde D. Podmakovej, zostavovateľke prehľadu inscenácií pôvodných slovenských hier uvádzaných v slovenských divadlách v rokoch 1990 až 1994, vyčítal, že zo súpisu vylúčila bábkové hry. Aj v tomto prípade nejde len o výčitku, ale aj pádne argumenty, prečo podľa neho nebolo rozhodnutie správne. Článok pars pro toto zachytáva Predmerského zanietenosť, schopnosť argumentácie, ale aj fakt, že venoval pozornosť širokému spektru aktivít súvisiacich s divadelným dianím, často písal o konferenciách, publikáciách, výstavách, aktivitách na Katedre bábkarskej tvorby DF VŠMU či mimoumeleckom dianí v divadlách.

V. P. vnímal bábkové divadlo v kontexte celoslovenského divadelného diania. Svojím mimoriadne rozsiahlym publikačným dielom zásadne prispel k zrovnoprávneniu druhu bábkové divadlo v slovenskej teatrológii a vytvoril základ, na ktorom mohli a môžu stavať ďalšie generácie výskumníkov a výskumníčok.

V. P. je nositeľom Ceny ministerstva kultúry za dlhoročnú obetavú prácu v oblasti rozvoja pôvodnej televíznej tvorby pre deti (1986). Za celoživotnú tvorbu získal medzinárodnú cenu Malý princ (2009) v Srbsku a za televíznu tvorbu pre deti Cenu Dunaja (2010). V roku 2017 sa stal laureátom Ceny Slovenského centra AICT, je držiteľom ocenenia za rozvoj a reprezentáciu Bratislavského samosprávneho kraja Výročná cena Samuela Zocha 2018 a Ceny ministerky kultúry za rok 2020.

Výberová bibliografia autora:

PREDMERSKÝ, Vladimír. Jozef Gregor Tajovský a jeho „Sova Zuza“. In Československý loutkář, 1959, roč. 9, č. 1, s. 15.

PREDMERSKÝ, Vlado. Kam kráčaš, bábkarská dramaturgia? In Československý loutkář, 1964, roč. 14, č. 6, s. 121 – 122.

PREDMERSKÝ, Vlado. Zakrývanie a retušovanie. In Československý loutkář, 1965, roč. 15, č. 11, s. 246 – 247.

PREDMERSKÝ, Vlado. Divadlo sui generis. In Javisko, 1971, roč. 3, č. 3, s. 80.

PREDMERSKÝ, Vlado. Zápisník zo Slovenska. In Československý loutkář, 1978, roč. 28, č. 1, s. 6.

PREDMERSKÝ, Vlado. Zápisník zo Slovenska. In Československý loutkář, 1981, roč. 31, č. 5, s. 114.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Súvislosti a paradoxy. In Teatro, 1995, roč. 1, č. 5, s. 17.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Timkova Krumpľová komédia. In Slovenské divadlo, 1996, roč. 44, č. 2, s. 218 – 220.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Ľudoví alebo kočovní bábkari? In kød – konkrétne o divadle, 2010, roč. 4, č. 5, s. 35 – 37.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Dvadsaťročné Divadlo PIKI. In Loutkář, 2011, roč. 61, č. 1, s. 27 – 28.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Fenomén menom Miroslav Fikari alebo spomienky osobnosť slovenského bábkarstva a jeho žiakov. In Javisko, 2012, roč. 44, č. 2 – 3, s. 8 – 9.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Školské roky 1952 – 1956. In Loutkář, 2012, roč. 62, č. 6, s. 286 – 287.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Ako vznikala Katedra bábkarskej tvorby na VŠMU. In Slovenské divadlo, 2014, roč. 62, č. 3, s. 346 –350.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Päťdesiatročný Sloník v novom šate. In Monitoring divadiel na Slovensku [online], 29. 4. 2015 [cit. 2022-11-13]. Dostupné na: https://monitoringdivadiel.sk/patdesiatrocny-slonik-v-novom-sate/

PREDMERSKÝ, Vladimír. Bábkové divadlo 1948 – 1971. In ŠTEFKO, Vladimír a kol. Dejiny slovenského divadla II. : 1948 – 2000. Bratislava : Divadelný ústav, 2020, s. 807 –875. ISBN 978-80-8190-066-2.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla. Bratislava : Divadelný ústav, 2020. 854 s. ISBN 978-80-8190-061-7.

PREDMERSKÝ, Vladimír. Sedemdesiatročné žilinské bábkové divadlo alebo ako som sa profesionalizoval. In kød – konkrétne o divadle, 2020, roč. 14, č. 7, s. 40 – 46.

Výberová literatúra o autorovi:

Encyklopédia dramatických umení Slovenska 2. M – Ž. Bratislava : Veda, 1990, s. 216 – 217. ISBN 80-224-0001-7.

KOVÁČ, Mišo A. Biografický portrét Vladimíra Predmerského. In Knižnica, 2012, roč. 13, č. 11 – 12, s. 96 –97.

PANOVOVÁ, Oľga. Slovenské profesionálne bábkové divadlo očami jeho spolutvorcu. In Slovenské divadlo, 1999, roč. 47, č. 1, s. 84 – 87.

PREDMERSKÝ, Vladimír – ČESAL, Miroslav. Vladimír Predmerský [rozhovor]. In Československý loutkář, 1982, roč. 32, č. 4, s. 87.

PREDMERSKÝ, Vladimír – DZADÍKOVÁ, Lenka. Personifikovaná pamäť slovenského bábkového divadla [rozhovor]. In Loutkář, 2017, roč. 67, č. 2, s. 7 – 8.

PREDMERSKÝ, Vladimír – MALÍKOVÁ, Nina. Rytíř slovenského loutkového divadla [rozhovor]. In Loutkář, 2017, roč. 67, č. 2, s. 4 – 6.

PREDMERSKÝ, Vladimír – SLIACKY, Ondrej. Bábky, ktoré vydychujú život [rozhovor]. In Bibiana, 2012, roč. 19, č. 1, s. 50 – 58.

PREDMERSKÝ, Vladimír – ZAŤKOVÁ, Dominika. Najťažšie sa odpovedá na otázku, čo je bábkové divadlo [rozhovor]. In kød – konkrétne o divadle, 2017, roč. 11, č. 9, s. 3 – 9.

REGRUTOVÁ, Lenka. Pôvodná televízna dramatická tvorba pre deti a mládež na Slovensku : (kontext 60. – 80. rokov 20. storočia). Prešov : Vydavateľstvo Prešovskej univerzity v Prešove, 2018. 154 s. ISBN 978-80-555-2163-3.

Vladimír Predmerský. In Monitoring divadiel na Slovensku [online], [s. d.] [cit. 2022-11-13]. Dostupné na: https://monitoringdivadiel.sk/author/predmersky/

 

Publikované v roku 2023.

Lenka Dzadíková
Skip to content