RAPOŠ, Peter Martin
* 17. 12. 1932 Slovenská Ľupča, okres Banská Bystrica - † 24. 12. 2023 Bratislava
tanečník, interpret klasického baletu, recenzent, tanečný teoretik a pedagóg
Pseudonymy/šifry: P. M. R., P. M.

V predvojnovom období sa pre otcovu prácu rodina Rapošovcov presťahovala na notariát do kaštieľa v Ľubietovej. Prvým kontaktom P. R. s klasickým baletom bola návšteva predstavenia Čajkovského baletu Spiaca krásavica v Slovenskom národnom divadle počas dovolenky v Bratislave. Pred koncom vojny, v čase, keď bola Bratislava bombardovaná, sa do Ľubietovej evakuovala aj veľká osobnosť slovenského baletu E. Fuchsová-Lehotská, ktorá v ľubietovskom parku denne trénovala. P. R. mal možnosť balerínu pozorovať pri exercices, príležitostne sa naučiť základné kroky.

Po vojne sa rodina nakrátko presťahovala do Košíc, no nakoniec sa udomácnila v Bratislave, konkrétne v dome na Námestí 1. mája číslo 5. V rovnakom dome bývala už spomínaná tanečná priekopníčka E. Fuchsová-Lehotská, ktorá mala v byte malú baletnú sálu. Práve tu sa učil P. R. svoje prvé tanečné kroky a v tanečných lekciách pokračoval aj popri štúdiu grafiky na Vyššej škole umeleckého priemyslu.

Po ukončení školy v roku 1950 prijal angažmán v baletnom súbore v Brne. O rok neskôr nastúpil do baletu SND a súčasne začal študovať na Vysokej škole múzických umení v Bratislave, spočiatku choreografiu pod vedením I. Váňa Psotu a neskôr tanečnú pedagogiku pod vedením G. Basovej, M. Kůru a R. Brauna. Štúdium úspešne absolvoval v roku 1957. Neskôr absolvoval semináre u S. Golovkiny v Moskve a študijno-pedagogickú stáž v Petrohrade.

Ako interpret vynikal P. R. výbornými fyzickými dispozíciami a dobrou technikou. Od roku 1953 až do roku 1967 pôsobil v balete SND ako sólista. Na scéne SND stvárnil množstvo sólových postáv v baletoch Labutie jazero (šašo), Luskáčik (šašo, čínsky tanec), Červený mak, Spiaca krásavica (Kocúr v čižmách, sluha), Z rozprávky do rozprávky (šašo, Február), Šatôčka (Lajko), Gajané (Karen), Púť v búrke (Karry) a postavy v baletoch Fadeta, Lurencia, Romeo a Júlia, Skrinka hračiek či Štrausiáda. V sezóne 1963/64, počas neplatenej dovolenky, pôsobil v nemeckom súbore Staatliches Dorfensemble der DDR v Neustrelitzi, kde stvárnil titulné postavy v predstaveniach Zlatá rybkaPeter a vlk. Do Nemecka sa vrátil opäť až v roku 1967, kde v rokoch 1967 – 1969 pôsobil v baletnom súbore Deutsche Oper am Rheim v Dűsseldorfe. Medzi najvýznamnejšie postavy z tohto obdobia patria sólové party v baletoch choreografa E. Waltera Orfeo (C. Monteverdi), Menagéria (G. Klebe) a Jarná sonáta (L. van Beethoven). So súborom absolvoval veľké turné po Južnej a Strednej Amerike, ako aj účinkovanie na Florentskej jari. V sezóne 1969/70 pôsobil ako tanečník vo Pfalztheater v nemeckom Kaiserslauterne (Popoluška, Paganini) a v rokoch 1970 – 1972 v Národnom divadle v Mannheime, kde stvárnil sólové postavy v baletoch Ayoku, Popoluška, Sylfida a Romeo a Júlia.

Po návrate na Slovensko sa na popud otcovho brata, dramaturga a publicistu G. Rapoša začal venovať písaniu recenzií na baletné predstavenia. Od roku 1973 pravidelne prispieval recenziami na tanečné predstavenia baletu SND a významných hosťujúcich súborov do denníka Večerník. Niektoré recenzie vyšli aj v periodikách SmenaĽud.
Popri bohatej interpretačnej praxi sa Peter Rapoš aktívne venoval aj pedagogickej činnosti. V rokoch 1958 – 1967 pôsobil ako externý pedagóg na tanečnom oddelení Konzervatória a v rokoch 1965 – 1967 na VŠMU v Bratislave, kde vyučoval charakterové a historické tance. Po návrate z Nemecka až do roku 1978 pôsobil ako interný pedagóg na tanečnom oddelení Konzervatória. Spoločne s E. Jaczovou, H. Melicherovou a Z. Vincentovou sa pričinil o vznik samostatnej tanečnej školy. Tu, na Hudobnej a tanečnej škole, neskôr premenovanej na Tanečné konzervatórium Evy Jaczovej v Bratislave, vyučoval v rokoch 1978 – 2005 predmety technika klasického tanca, scénická a koncertná prax a dejiny baletu.
V osemdesiatych rokoch 20. storočia vyučoval techniku klasického tanca na kurzoch vo švajčiarskom Kreuzlingene a na medzinárodných tanečných kurzoch Stage international de danse vo francúzskom Marseille, ktoré organizovali emigrovaní Slováci – sestra Elena Rapošová Pomšárová s manželom Titusom Pomšárom.

Dramaturgicky spolupracoval s českou balerínou J. Kůrovou na projektoch medzinárodných baletných gala koncertov World Stars Gala v Prahe, ku ktorým písal texty do bulletinov.
Účinkoval v prvom natáčanom baletnom programe Československej televízie s názvom Nerozlučné priateľstvo (1958).

Je spoluautorom (s O. Markovičovou) publikácie Stručné dejiny tanca a baletu pre Súkromné tanečné konzervatórium Dušana Nebylu v Trnave. Spomenutá učebnica je jediným rozsiahlejším vydaným odborným textom P. R.

Ťažiskom publikačnej činnosti P. R. sú recenzie na baletné inscenácie baletu SND. P. R. v historickom kontexte reflektoval novo uvádzané inscenácie, pričom sa zameriaval na choreograficko-autorskú výpoveď jednotlivých inscenátorov a kvalitu interpretačnej úrovne súboru. Texty majú sčasti informatívny charakter, a i keď sa autor nevyhýbal otvorenej kritike, prevládal v nich hodnotiaco motivačný element. V súvislosti historicko-politických reálií nebolo v období, v ktorom P. R. publikoval, neobvyklé, že publikovaný text sa nie vždy zhodoval s odovzdaným rukopisom. Napriek niektorým editorským zásahom predstavujú zverejnené recenzie odborný materiál, ktorý ako informačný zdroj približuje umeleckú úroveň domácej tvorby, interpretačné kvality baletu SND, ako aj postrehy z vystúpení hosťujúcich baletných telies zo Sovietskeho zväzu.

Výberová bibliografia autora:

-PMR-. Romantika vyjadrená pohybom. In Večerník, 14. 5. 1973, s. 5.

P. M. R. Balet ešte pokrivkáva. In Večerník, 12. 7. 1974, s. 6.

P. M. R. Hrdinská trilógia. In Večerník, 10. 9. 1974.

P. M. R. Na rozlúčku Gajané. In Večerník, 23. 4. 1974, s. 5.

P. M. R. Pochvala najmä orchestru. In Večerník, 13. 10. 1974.

P. M. R. Sen každej baleríny. In Večerník, 25. 2. 1975.

RAPOŠ, P. M. Výkriky vrcholom. In Večerník, 2. 6. 1975.

RAPOŠ, Peter Martin. Sympatická iniciatíva baletu SND. In Smena, 13. 11. 1976.

P. M. R. Balet hýriaci vtipom : prvé uvedenie Héroldovho baletu Márna opatrnosť na scéne SND. In Večerník, 2. 2. 1977, s. 5.

RAPOŠ, Peter Martin. K novým úspechom – hodnotenie sezóny Baletu SND 1976/77. In Ľud, 23. 8. 1977.

RAPOŠ, Peter M. Téma: City a vášne : úspešná baletná premiéra v SND. In Večerník, 10. 4. 1979, roč. 24, č. 71, s. 5.

RAPOŠ, Peter Martin. Na motívy pôvodnej tvorby. In Večerník, 12. 4. 1985.

Výberová literatúra o autorovi:

BARTKO, Emil T. Podoby slovenského tanečného umenia 1920 – 2010. Bratislava : Divadelný ústav, 2011. 259 s. ISBN 978-80-89369-40-9.

Encyklopédia dramatických umení Slovenska 2. M – Ž. Bratislava : Veda, 1990, s. 238. ISBN 80-224-0001-7.

JACZOVÁ, Eva. Balet Slovenského národného divadla. Bratislava : Slovenská akadémia vied, 1971. 536 s.

POSPÍŠIL, Vladimír. Medailón Tálie. In Panoráma, 1. – 15. augusta 1969.

 

Publikované v roku 2023.

Kristián Kohút
Skip to content