Ľudovú školu vychodil vo Veľkom Krtíši, nižšie gymnaziálne triedy na evanjelickom lýceu v Banskej Štiavnici (1828 – 1832). Vyššie triedy gymnázia absolvoval v rokoch 1832 – 1835 v Kežmarku, kde došlo k jeho národnému uvedomeniu. Následne študoval teológiu na evanjelickom lýceu v Bratislave (1835 – 1839). Tu sa stal žiakom a stúpencom Ľ. Štúra, aktívne sa zúčastnil na pamätnom výlete štúrovcov na Devín, kde prijal meno Horislav (1836). Počas prázdnin vyvíjal ochotnícku aktivitu medzi divadelníkmi v Liptovskom Sv. Mikuláši, kde sa uplatnil aj ako dobrý herec. Divadlo nakoniec považoval za dobrý prostriedok rozvíjania národného života. Okrem toho bol členom Spoločnosti česko-slovanskej (1835 – 1837) a po jej zákaze i Slovanského ústavu, ktorý začas i viedol. V Bratislave ho pre mimoriadne rečnícke schopnosti začali nazývať slovenským Cicerom. Po Štúrovom odchode do Halle prevzal jeho miesto a ostal krátko pracovať ako námestník prof. J. Palkoviča na Katedre reči a literatúry česko-slovenskej (1839 – 1841). Vo svojich publicistických začiatkoch sa venoval národnej apologetike.
V ďalšom období pôsobil ako kaplán v Tisovci (1841 – 1847), kde zredigoval a vydal Zpěvník evanjelický (1842), založil knižnicu, nedeľnú školu, spolok miernosti, hospodársky spolok atď. Už tu sa stal postupne osobnosťou celonárodného významu. V osvetovej a ľudovýchovnej činnosti sa prejavoval mimoriadne obetavo a nezištne. Je autorom jedného z prvých protialkoholických beletristických spisov v troch dieloch Beda a rata (1846 – 1847). Rozvoju slovenskej kultúry napomáhal i ako spoluzakladateľ a aktívny člen spolku Tatrín (1844 – 1848). V tomto čase už príležitostne prispieval do Štúrových Slovenských národných novín (1846 – 1847). Jeho dohromady štyri príspevky však mali len informatívny a mobilizačný charakter.
V spolupráci s Š. M. Daxnerom a J. D. Čipkom vydal dva zväzky zábavnej beletristickej zbierky pre deti Zornička (1846, 1847), ktorá sa stala vzorom tvorby poézie určenej detskému čitateľovi. Bola prvým dielom pre deti v novej spisovnej slovenčine, v ktorom zároveň začínal prevažovať estetický aspekt nad didaktickým. V tejto línii pokračoval vydaním dvoch zborníkov Rečňovaniek pre slovenské školy (1850 – 1855). Pre deti tvoril aj autorsky. Táto jeho literárna činnosť kvalitatívne prevyšuje jeho ostatnú básnickú tvorbu (ako prvý zo štúrovcov vydal zbierku Básne, 1840).
V duchovnej práci pokračoval ďalej už ako farár najprv v Hosúsove (Dlhej Vsi, 1848 – 1850). Za činnosť v meruôsmych rokoch bol postavený v novembri 1848 pred štatariálny súd v Plešivci, no čoskoro bol oslobodený. Ďalším kňazským pôsobiskom sa mu stala obec Rozložná (1850 – 1862), kde takisto pokračoval v bohatej osvetovej činnosti.
Z tohto obdobia pochádza aj jeho správa o ochotníckom divadelnom predstavení v obci Ratková z 2. októbra 1859, ktorú uverejnil v prílohe Priateľ školy a literatúry časopisu Cyrill a Method. Píše, že je to konečne po pätnástich, resp. deviatich rokoch slovenské divadelné predstavenie („v milohlasnej slovenčine našej“) na Gemeri. Šlo o inscenáciu Incognito uvádzanú pod autorstvom Beskydova (pseudonym J. Palárika). Autor krátkej recenzie vyzdvihol samotnú hru, ocenil nielen dramatika (ktorý „driemoty slovenské kriesil a národný život náš obživoval“), ale i obsadenie hlavných postáv a najmä veľký divácky ohlas, ktorý spôsobil, že sa na premiéru v dvorane mestského domu zďaleka nedostali všetci záujemcovia, a preto hneď na druhý deň sa musela konať prvá repríza. V článku sa píše, že inscenácia prebehla bez chyby, čoho dôkazom je, že mlčať ostali i neprajníci slovenského národa, ktorí sa tiež nachádzali medzi divákmi. Tak sa predstavenie ratkovských hercov mohlo stať aj vecou národnej cti. Divadelní ochotníci výnos z predstavení venovali na evanjelickú školu a. v. v Ploskom.
V roku 1862 na dlhšie zanechal duchovnú službu a nasledujúce obdobie strávil ako učiteľ slovenského jazyka, literatúry, dejepisu, zemepisu a vierouky na prvom slovenskom gymnáziu vo Veľkej Revúcej, kde ostal až do jeho zatvorenia po obvinení zo šírenia panslavizmu (1862 – 1874). Bol jeho prvým správcom a túto funkciu vykonával okrem dvoch školských rokov až do nedobrovoľného zániku gymnázia. Rozhodujúcou mierou sa zaslúžil nielen o vznik školy, ale i o to, že gymnázium sa stalo významným strediskom rozvoja slovenského spisovného jazyka po hodžovsko-hattalovskej úprave z roku 1851. Bol autorom 14 učebníc (všetky ostali v rukopise). V začiatkoch svojho pedagogického pôsobenia písal pre Pešťbudínske vedomosti (1862 – 1864) o pedagogických a spoločenských témach.
Revúcke gymnázium sa aj vďaka jeho zásluhe stalo významným strediskom rozvoja ochotníckeho divadla, keď počas jeho existencie študenti so svojimi profesormi nacvičili 22 inscenácií, z toho bola viac ako polovica od slovenských autorov (o. i. J. Chalupka, J. Záborský, J. Palárik, V. Pauliny-Tóth, S. Ormis, D. Laciak). Zájazdy robili aj do okolitých obcí (Ratková, Klenovec, Kokava nad Rimavicou, Tisovec), cez prázdniny aj ďalej (Dolný Kubín, Mošovce…). O ochotníckom divadle revúckych študentov v šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch 19. stor. pravidelne písal správy ich učiteľ G. Lojko do Pešťbudínskych vedomostí.
Po mnohostrannej učiteľskej a osvetovej činnosti, ktorá ho zaraďuje k najvýznamnejším osobnostiam slovenskej pedagogiky, sa vrátil ku kňazskému povolaniu ako farár v Kraskove, v tom čase najchudobnejšej farnosti v Malom Honte (1875 – 1891). Znemožnenie pedagogickej práce mu umožnilo nájsť si viac času na štúdium a písanie (o. i. sa stal spoluautorom dejín revúckeho gymnázia). V tom čase prispieval do slovenských periodík Sion, Slovenský obrázkový kalendár a Slovenské pohľady. Začiatkom roku 1891 vo vysokom veku a pre zdravotný stav odišiel do výslužby.
Patril k popredným predstaviteľom štúrovskej generácie na Gemeri a vôbec k najvýznamnejším reprezentantom slovenského národného hnutia v 19. storočí. Podnecoval rozvoj slovenskej literatúry a vzdelanosti. Už počas svojho študijného pobytu v Bratislave inicioval myšlienku zberateľstva ústnej ľudovej slovesnosti. Prvé rozprávky uverejnil vo Francisciho rukopisnom Prostonárodnom zábavníku (1842 – 1843). V spolupráci s J. D. Čipkom a Š. M. Daxnerom vytvoril tzv. Codex tisovský, rukopisnú zbierku slovenskej ľudovej tvorivosti a základ neskorších vydaní slovenských ľudových rozprávok. Prostredníctvom J. Francisciho získal pre túto prácu P. Dobšinského, s ktorým vydali prvých 64 rozprávok v šiestich zväzkoch Slovenských povestí (1858 – 1861). V rámci tejto spolupráce zodpovedal za zber, zapisovanie a výber jednotlivých rozprávok, ako aj ich spracovanie a štylizáciu. Napriek tomu, že bol iniciátorom tohto neoceniteľného projektu, v ďalšej práci už nechal pokračovať iba dovtedajšieho redaktora a vydavateľa P. Dobšinského, keď sa rozhodol pre miesto správcu gymnázia vo Veľkej Revúcej. Mal zásadný vplyv na podobu Slovenských prostonárodných povestí, preto je historickou nespravodlivosťou, že v pamäti národa ostali zachované len ako Dobšinského rozprávky.
ŠKULTÉTY, August Horislav. Zprávy ze Slovenska. In Květy, 1839, roč. 6, č. 34, s. 68.
ŠKULTÉTY, August Horislav. Básně Augusta Horislava Škultétyho. Prešporok : K. B. Wigand, 1840. 77 s.
ŠKULTÉTY, August Horislav. Slovenské divadlo : z Gemera. In Priateľ školy a literatúry : príloha k Cyrillo-Methodovi, 1859, roč. 1, č. 26, s. 218 – 219.
ŠKULTÉTY, August Horislav – DOBŠINSKÝ, Pavol. Slovenské povesti : povesti prastarých báječných časov. Rožňava : Ladislav Kek, 1858 (1. – 2. zväzok) ; Banská Štiavnica : František Lorber, 1859 – 1861 (3. – 6. zväzok).
ŠKULTÉTY, August Horislav – DOBŠINSKÝ, Pavol. Slovenské povesti. Ružomberok : Karol Salva, 1891 – 1895. 28 zväzkov. 894 s.
Pamäti slovenského evanjelického a. v. gymnasia a s ním spojeného učiteľského semeniska vo Veľkej Revúci. Editor August Horislav Škultéty. Ružomberok : Karol Salva, 1889. 271 s.
ŠKULTÉTY, August Horislav. Rozprávky. Poviedky. Ústí nad Orlicí : Pipex, 2012. 384 s. ISBN 978-80-903991-8-1.
August Horislav Škultéty : posolstvo života a diela. Scenár a réžia Marta Kamasová. Veľký Krtíš : Spoločnosť A. H. Škultétyho, 2013. 1 DVD (30 min.). ISBN 978-80-971233-9-0.
JANOŠKA, Jur. Životopis A. H. Škultétyho. In Cirkevné listy, 1892, roč. 6, [I.] č. 8, s. 101 – 104; [II.] č. 10, s. 141 – 142; [III.] č. 12, s. 151 – 153.
Jonatan Dobroslav Čipka, August Horislav Škultéty : materiály z celoslovenskej konferencie o ich živote a diele. Bratislava : Obzor, Rimavská Sobota : Gemerská vlastivedná spoločnosť, 1970. 93 s.
MICHALIČKA, Vladimír. August Horislav Škultéty : učiteľ a pedagóg. Bratislava : Eko-konzult, 2012. 127 s. ISBN 978-80-8079-156-8.
MONCMANOVÁ, Ľubica. August Horislav Škultéty : 1819 – 1892. Martin : Matica slovenská, 1991. 14 s.
TURAY, Štefan. August Horislav Škultéty : život a dielo. Ústí nad Orlicí : Pipex, 2010. 312 s. ISBN 978-80-903991-6-7.
VAJANSKÝ, Svetozár Hurban. August Horislav Škultéty. In Národnie noviny, 1892, roč. 23, č. 60, s. 1 – 2.
Život a dielo Augusta Horislava Škultétyho : 1819 – 1892. Bratislava : Univerzita Komenského, 1994. 178 s. ISBN 80-223-0654-1.
Publikované v roku 2023.
Divadelný ústav, Jakubovo nám. 12, 813 57 Bratislava
www.theatre.sk
© 2020 Divadelný ústav – Všetky práva vyhradené.
Divadelný ústav je štátnou príspevkovou organizáciou zriadenou Ministerstvom kultúry Slovenskej republiky