URSÍNYOVÁ, Terézia
* 28. 5. 1942 Nitra
muzikologička, hudobná kritička, publicistka

Narodila sa v Nitre, no o. i. pre príbuzenstvo s politikom Demokratickej strany J. Ursínym sa spolu s rodinou musela presťahovať do Trnavy, kde v tom čase ešte zažila hudobného skladateľa M. Schneidera-Trnavského, na ktorého si spomínala ako na veľkú osobnosť a hudobný idol.  Z kádrových dôvodov nebola prijatá na konzervatórium, nakoniec maturovala na trnavskej Pedagogickej škole v roku 1960. Svoje hudobné ambície si v tom čase kompenzovala štúdiom hry na klavír, čo ju definitívne pripútalo k hudbe.

Štúdium hudobnej vedy a hudobnej výchovy napokon absolvovala v roku 1965 na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave, kde neskôr v čase politického odmäku obhájila aj rigoróznu prácu (1969). Odmietanie marxizmu a neochota robiť kompromisy s vtedajším režimom zabránili jej ďalšiemu vedeckému napredovaniu (o. i. kandidatúre v Slovenskej akadémii vied v Bratislave). Po vysokoškolských štúdiách najprv pôsobila ako metodička hudby Krajského osvetového centra v Banskej Bystrici (1965 – 1967) a následne ako redaktorka denníka Smer v Banskej Bystrici (1967 – 1968). Pritom pôvodne dostala po škole umiestenku do Matice slovenskej, kde však vydržala len jeden týždeň.

Po ťaživej skúsenosti s okupáciou Banskej Bystrice (o. i. aj obsadenie redakcie novín) vojskami Varšavskej zmluvy v auguste ´68 odišla do Bratislavy, kde pomáhala zakladať časopis Hudobný život. Na jedno desaťročie sa stala zástupkyňou šéfredaktora (1968 – 1978). V nasledujúcom období 1978 – 1986 bola tajomníčkou tvorivej komisie pre teóriu a kritiku vo Zväze slovenských skladateľov. Potom nakrátko v roku 1986 až 1988 pracovala ako dramaturgička Komornej opery Slovenskej filharmónie v Bratislave, v tej istej inštitúcii pokračovala ďalej až do roku 1990 na pozícii tlačovej tajomníčky. K žurnalistike sa vrátila ako zástupkyňa šéfredaktorky týždenníka Slovenka (1990 – 1999). Patrí k iniciátorom Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského, ktorá sa koná v Trnave spravidla ako bienále od roku 1971.

Vo svojej publicistickej a hudobnokritickej činnosti sa zameriavala predovšetkým na operu a ďalšie druhy spevoherného divadla (opereta, muzikál), resp. súdobú slovenskú hudobnú tvorbu. Desaťročia mapovala všetky slovenské operné scény, nevynechala ani Viedenskú štátnu operu, dokumentovala aj pôsobenie slovenských hudobných umelcov v zahraničí. Príspevky uverejňovala predovšetkým vo viacerých slovenských a českých odborných periodikách (Hudobný život, Hudební rozhledy, Slovenská hudba, Slovenské divadlo, Film a divadlo, Teatro, Gramorevue, Populár, Opus musicum, Opera Slovakia, Opera Plus a i.), skoro vo všetkých slovenských denníkoch, ale i v populárnej a ostatnej tlači rôznorodého zamerania (Večerník, Pravda, Práca, Smena, Národná obroda, Slovenská republika, Ľud, Nové slovo, Slovenský denník, Literárny týždenník, Kultúra, Knižná revue, Katolícke noviny, Viera a život, Slovenka a i.). Ako mimoriadne agilná publicistka (viac než tisíc zverejnených novinárskych textov) písala reportáže z hudobných festivalov či súťaží, profily hudobných telies a interpretov, články k životným jubileám osobností slovenskej hudby, nekrológy i spomienkové texty o nich, rozhovory s osobnosťami slovenskej kultúry, sledovala rozhlasovú i televíznu hudobnú tvorbu, rovnako ako i produkciu hudobných vydavateľstiev. Svojím širokým (nielen) recenzentským záberom dôsledne pokrývala vtedajšiu hudobnú tvorbu, množstvom obsiahnutých periodík túto oblasť kultúry reflektovala nielen odborne, ale ju aj propagovala v širšej verejnosti, čím sa stala neprehliadnuteľnou osobnosťou slovenskej hudobnej publicistiky. Nad kritickým postojom pritom vždy prevažoval jej empatický prístup spojený s hlbokou a fundovanou reflexiou.

Knižne vydala monografiu Cesty operety (1982) o histórii a súčasnosti tohto divadelného druhu. Spolu s opernou speváčkou M. Kišonovou-Hubovou pripravila memoárovú knihu Volali ma Mimi (2001). Poprednej sopranistke Opery Slovenského národného divadla v Bratislave E. Kittnárovej sa venovala v publikácii Život na dvoch scénach (2004). V reprezentatívnej knihe Zlaté hlasy (2014) priniesla portréty a rozhovory so sedemnástimi slovenskými opernými spevákmi, ktorí svoj talent rozvíjali nielen doma, ale i v zahraničí. Tento jej knižný čin bol ocenený Medzinárodnou cenou Egona Ervína Kischa (2015).

Autorsky sa podieľala na príprave desiatok hudobno-slovných relácií o hudbe a hudobnom divadle pre Československý, resp. Slovenský rozhlas v Bratislave, rovnako ako i pre Slovenskú televíziu. Je autorkou viacerých hesiel v Encyklopédii dramatických umení Slovenska (1989, 1990). Svoju publicistickú pozornosť venovala i výtvarnému umeniu a jeho popularizácii, príležitostne i knižným recenziám.

Je laureátkou Ceny Jozefa Kresánka za rok 2001 za celoživotnú muzikologickú, kritickú a publicistickú tvorbu. Patrí ku kľúčovým postavám slovenskej hudobnej historiografie. Cenu Literárneho fondu za celoživotné dielo v oblasti divadla jej udelili v roku 2019. O dva roky nato získala Pamätnú medailu VŠMU za výnimočný príspevok k poznaniu dejín slovenskej hudby, ako aj za hudobno-kritickú a estetickú reflexiu aktuálneho hudobného kontextu.

Výberová bibliografia autora:

URSÍNYOVÁ, Terézia. Mladí o hudobnej kritike. In Smena, 21. 6. 1979, roč. 32, č. 144, s. 6.

URSÍNYOVÁ, Terézia a kol. Posilňovať spoločenskú zodpovednosť tvorcov : anketa o hudobno-umeleckej kritike. In Pravda, 7. 2. 1981, roč. 62, č. 32, s. 5.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Cesty operety : vývoj slovenského hudobno-zábavného divadla. Bratislava : Opus, 1982. 192 s.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Z dejín slovenskej operety po roku 1945. In Slovenské divadlo, 1982, roč. 30, č. 4, s. 433 – 451.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Desať ročníkov Hudobného života a hudobná kritika. In Hudobná kritika v Bratislave 1920 – 1980 : referáty prednesené na muzikologickej konferencii v rámci BHS 1979. Bratislava : Mestský dom kultúry a osvety, 1983. 112 s.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Hudobná kritika v časopise Elán. In Hudobná kritika v Bratislave 1920 – 1980 : referáty prednesené na muzikologickej konferencii v rámci BHS 1979. Bratislava : Mestský dom kultúry a osvety, 1983. 112 s.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Súčasnosť a perspektívy opery SND. In Večerník, 15. 7. 1983, roč. 28, č. 138, s. 6 – 7.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Stretnutie kritikov. In Hudobný život, 1985, roč. 17, č. 22, s. 3.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Dve speváčky – dve osobnosti. Elena Kittnárová, Magdaléna Hajóssyová. In Slovenské divadlo, 1989, roč. 37, č. 1, s. 16 – 55.

URSÍNYOVÁ, Terézia – MIKULÁŠ, Peter. Dekáda sebapoznávania. In Slovenské divadlo, 1989, roč. 37, č. 1, s. 86 – 104.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Slovak Vocal Phenomenon. In Slovak theatre. Bratislava : Národné divadelné centrum, 1998, s. 31 – 38. ISBN 80-85455-72-2.

URSÍNYOVÁ, Terézia – GODÁR, Vladimír – VISKUP, Anton. Moyzesovo kvarteto. 1975 – 2000. Bratislava : Slovenská filharmónia, 2000. 84 s. ISBN 80-968364-0-4.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Hudba. In Umelecké hodnoty 20. storočia. Bratislava : Združenie literátov Svojpomoc, 2001, s. 9 – 34. ISBN 80-968684-2-X.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Opera alebo muzikál? In Slovenské divadlo, 2001, roč. 49, č. 3, s. 224 – 228.

URSÍNYOVÁ, Terézia – KIŠONOVÁ-HUBOVÁ, Mária. Volali ma Mimi. Bratislava : Divadelný ústav, 2001. 117 s. ISBN 80-85455-99-4.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Život na dvoch scénach : Elena Kittnárová. Bratislava : Alternatívna reklamná agentúra 333, 2004. 161 s. ISBN 80-89069-11-8.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Sopranistka Magdaléna Hájossyová : v mozartovskom roku nielen o Mozartovi. In Slovenské divadlo, 2006, roč. 54, č. 4, s. 678 – 693.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Publicistická činnosť Alexandra Moyzesa a jeho súčasníkov v časopise Elán. In K pocte Alexandra Moyzesa a Ľudovíta Rajtera. Bratislava : Stimul, 2007, s. 163 – 170. ISBN 978-80-89236-20-6.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Vyhostené (?) dieťa múz : opereta a jej slovenský tvorca Gejza Dusík (1. 4. 1907 Zavar – 5. 5. 1988 Bratislava). In Hudobný život, 2007, roč. 39, č. 5, s. 24 – 27.

URSÍNYOVÁ, Terézia a kol. Operná sezóna 2007/2008 očami kritikov. In Hudobný život, 2008, roč. 40, č. 8, s. 22 – 28.

URSÍNYOVÁ, Terézia – ŠOTH, Ondrej. Zaujíma ma človek v krízovej životnej situácii. In Slovenské divadlo, 2008, roč. 56, č. 1, s. 63 – 76.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Barytonista Bohuš Hanák v dokumentoch a spomienkach. In Slovenské divadlo, 2010, roč. 58, č. 4, s. 581 – 592.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Zlaté hlasy. Bratislava : Perfekt, 2014. 163 s. ISBN 978-80-8046-691-6.

URSÍNYOVÁ, Terézia. Dejiny hudby PhDr. Jozefa Kresánka ako kontinuita umeleckého vývoja. In Jozef Kresánek (1913 – 1986), inšpiratívna osobnosť slovenskej hudobnej kultúry. Ružomberok : Verbum, 2015, s. 107 – 114. ISBN 978-80-561-0294-7.

Výberová literatúra o autorovi:

JURČO, Martin. Jej cesta do hudby viedla aj cez Trnavu. In Novinky z radnice (Mesto Trnava), 2012, roč. 23, č. 5, s. 28 – 30.

JURČO, Martin – URSÍNYOVÁ, Terézia. Chýba reflexia vážneho umenia [rozhovor]. In Slovenské pohľady, 2012, roč. IV. + 128, č. 12, s. 42 – 49.

KOLAČANOVÁ, Zuzana – URSÍNYOVÁ, Terézia. Umelec potrebuje 24 hodín, aby sa zreálnil, tvrdí v rozhovore muzikologička Terézia Ursínyová. In Beauty & woman, 2013, roč. 10, č. 4, s. 71 – 73.

Terézia Ursínyová – 75. In Slovenské pohľady, 2017, roč. IV. + 133, č. 5, s. 157 – 158.

VONGREJ, Ľudovít. Muzikologičke a kritičke Terézii Ursínyovej udelili Medailu Vysokej školy múzických umení. In Opera Slovakia [online], 4. 11. 2021 [cit. 2022-12-07]. Dostupné na: https://operaslovakia.sk/muzikologicke-a-kriticke-terezii-ursinyovej-udelili-medailu-vysokej-skoly-muzickych-umeni/

VONGREJ, Ľudovít – URSÍNYOVÁ, Terézia. Terézia Ursínyová: Hudba objavuje dejiny ľudského srdca [rozhovor]. In Opera Slovakia [online], 27. 5. 2017 [cit. 2022-12-07]. Dostupné na: https://operaslovakia.sk/terezia-ursinyova-hudba-objavuje-dejiny-ludskeho-srdca/

 

Publikované v roku 2023.

Matúš Marcinčin
Skip to content